Neste ukes Stortingsvalg blir det aller første for den
politiske nisjeavisen Altinget, som startet opp i Norge i 2022. Sjefredaktør
Veslemøy Østrem sier til Medier24 at selv om det er første gang, lener de seg tungt på erfaringene fra Danmark og Sverige, hvor de nordiske søsteravisene har
dekket flere valg.
– Forskjellen på vår dekning nå
og ellers er at nå er også alle andre i pressen på. De store redaksjonene har langt flere journalister som løper rundt på de samme tingene som vi dekker. Men vi er
trygge i vår posisjon, nå vet alle kildene hvem vi er og vi vet hva som er vårt fokus.
Østrem sier hun opplever at de har annen funksjon enn de riksdekkende
mediene.
– Vi er mer et menighetsblad
for de som er i den absolutt innerste politiske kretsen, sier hun og legger til at de
likevel nå ser en sterk vekst fra et mer allment interessert publikom.
– Vi ser at på både fronten
og nyhetsbrevet vokser og at det er større interesse for poltikk i valgkampen enn generelt. Og for oss er valgkamp en periode der det er viktig å være synlig.
– Opplever enorm respekt
Under valgkampen har Altinget også satset på analyse, blant annet i form av podkasten «Partianalysen» med valgforsker
Johannes Bergh og kommentator Magnus Takvam.
Når
hele bransjen er i valgkampmodus, er det enda sterkere fokus på den allmenne politiske
debatten, og noe mindre aktivitet på nisjene. Østrem sier hun forstår at partiene
nå vil nå ut med budskapene til flest mulig.
– Men vi opplever en enorm respekt fra politikere.
De vet hvem vi er, og forholder seg grundig til oss. Vi er ikke lenger
prioritert nederst på listen på alle pressekonferanser.
Veslemøy Østrem og Magnus Takvam i AltingetFoto: Torill Henriksen
For «menighetsbladet» er ikke valgnatten finalen.
– For oss er det ikke sånn at
det er bare på valgnatten det skjer. Vi kommer til å fortsette å dekke dette valget helt til desember.
Dette valget er ikke over mandag kveld, det er da vår jobb starter. Da blir det
regjeringsavtale, plattform, kabal og budsjett.
– Det er like viktig hva som skjer i
etterkant. Vi satser på at
leserne skal våkne morgenen
etter valget med veldig gode analyser og oversiktssaker. På valgnatten vil vi bli mer en «second screen» for våre
lesere. Vi vet at de store
TV-mediene tiltrekker seg de aller fleste akkurat den kvelden.
Rigger hele teamet
De skal likevel ha bred dekning valgnatten, både fra desk og ute på
valgvakene. Både journalister og kommentatorer skal i sving utover
kvelden. De får i tillegg hjelp fra Danmark, med en datajournalist som skal
bistå på grafikk.
– Det har vært veldig kjekt å
ha den nordiske tyngden, for vi har fått god læring fra Danmark og hvordan de
har jobbet. Så er det noen ting som er likt og noe som er ulikt fra hvordan
valg gjøres i Danmark.
– Har dere nok folk til å dekke
alt som skjer på valgnatten?
– Ja, det har vi. Vi er på alle
valgvaker. Vi må selvsagt prioritere hvor vi skal være best, men vi har rigget
hele teamet.
Selv om det er Altingets første runddans med stortingsvalg, har
Østrem dekket valg for både Aftenposten og Vårt Land mange ganger. Hun sier
årets valgkamp har vært veldig spesiell.
– Det er store endringer og
veldig volatile velgergrupper. Det var fire uker vi bare snakket om Listhaug,
og denne uken hadde vi en måling med MGD på syv prosent. Det har vært så store
endringer, så de neste ukene blir veldig spennende.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no