– Det er alle menn og kvinner
på dekk. Dette har vi jobbet med siden før sommeren.
Det sier leder for redaksjonell innovasjon og publisering i
VG, Helle Skjervold, om den siste innspurten før valget.
8 september er det valgnatt, og for mange medier er det
julaften og 17. mai i ett.
Og for VG blir det første valg etter omorganiseringen i 2024,
hvor de bygget «Fremtidens VG».
– Vi jobber enda mer
avdelingsuavhengig enn før. Det er ikke lenger valggrafikk et sted, tekst et
sted, VGTV som gjør sine ting, og kommentatorene i sin boble. Nå er det mye mer
koordinering, og vi er ett lag, sier Skjervold.
I fjor snudde VG skjermen da de skulle dekke USA–valget. De
droppet tradisjonell TV–sending og maratonsending og valgte heller flere i
felt, lett tone i studio og ny grafikk.
Grepet ga avisen rekord med 1,69 millioner startede strømmer.
– USA-valget var en generalprøve
for oss før stortingsvalget. Det var mye vi da testet for første gang, det var
en helt ny måte å tenke rundt TV-dekning på. Og det vil vi bygge videre på nå,
sier Skjervold.
VG skal også ha en mye mer levende sending denne gangen.
– Det skal være i øyehøyde-TV.
Det blir enda flere reportere ute i felt. Så skal vi svare brukerne, og være brukernes
guide på en kveld hvor det skjer utrolig mye.
Øyvind Brenne, Helle Skjervold og Henrik Odiin i VGFoto: Torill Henriksen
– Har lært
Under valgkvelden i 2023, opplevde VG tekniske problemer på
verst tenkelig tidspunkt, like etter kl. 21 da de første resultatene ble
publisert. Tjenesten for valgresultater, forsiden og enkelte artikler ble
tidvis påvirket.
Først etter midnatt var resultatservice oppe.
– Det er i kulturen til VG å lære
av ting. Når vi gjør feil eller ting ikke går som planlagt, er det alltid en
mulighet for å bli bedre neste gang, og det har vi i høyeste grad gjort her,
sier Skjervold.
– Man kan aldri garantere seg
mot ukjente ting. Men vi har brukt mye tid på scenariotenkning. Det er en kveld
som er viktig, både for samfunnsoppdraget og for at det utrolig høy trafikk,
legger hun til.
– Vi ligger nå på 1,6
millioner gjennomføringer. Og valgomaten
har langt høyere ungandel enn vi klarer
på annen journalistikk. Og erfaringsmessig bruker mange valgomaten helt mot
slutten, så det ligger an til å bli rekord for VGs del, sier Skjervold.
I år er det også første gang mediene må forholde seg til den nye
valgloven som trådte i kraft i fjor. Det innebærer at der mediene tidligere har
fått tilgjengeliggjort stemmetall halvannen time før offentliggjøring, med
svært streng sperrefrist, vil tallene nå først komme klokken 21.
–Det er ikke en fordel at man ikke får forberedt seg og
kvalitetssikret tallene før klokka 21. Det har vært en utrolig fordel å ha den bufferen,
men vi skal klare det uten også, sier Skjervold.
– Det å være raske og gode i
nyhetsdekningen er det VG er sterkest på. Vi har et godt utgangspunkt for å
kunne takle de krevende omgivelsene for å få dette til, legger Brenne til.
Teamleder for redaksjonell
innovasjon, Henrik Odiin, sier samarbeid mellom redaksjonene i Schibsted også
er viktig under jobbingen med valget.
– Vi er konkurrenter, men vi
har også en felles interesse av å få informasjonsflyten til å fungere, og drar
derfor også dette i samme retning. Som opp mot Valgdirektoratet. Man sitter
ikke på hver sin tue, sier Odiin.
Og hvis alt går som det skal, vil ikke leserne merke noen
ting.
– Dette skjer parallelt med
at man vet at leserinteressen skyter fart akkurat da. Alt kommer til å skje
samtidig, så man må ha tunga rett i munnen.