Mathias Jørgensen og Helle Skjervold jobber med innovasjonsarbeid i VG.
Mathias Jørgensen og Helle Skjervold jobber med innovasjonsarbeid i VG.

VGs nyskapere: – Vi må hele tiden flytte moderskipet fremover

Helle Skjervold og Mathias Jørgensen skal følge brukervaner og automatisere. Likevel lover de at journalister ikke vil bli overflødige.

Publisert

– Det er ikke sånn at vi finner opp hjulene nå, sier Helle Skjervold, leder for redaksjonell innovasjon og publisering i VG.

Denne våren har det vært det hun kaller en mindre omorganisering.

Tre innovasjonsmiljø er slått sammen til ett under henne. Skjervold sier det er en sterk tradisjon med utvikling i avisen – men at de ikke kun kan komme med nye, revolusjonerende publiseringer.

– Før handlet innovasjon om å lage det neste nye, noe som står ut og er nytt, men nå ser vi at vi også er nødt til å innovere i hverdagsjobbingen vår, sier hun.

Hun har ansvaret for innovasjon innen presentasjon av VGs journalistikk.

– De er de tre miljøene som alle jobber med presentasjon av ting på fronten, og i hovedsak tekst. Målet er at vi skal samarbeide enda bedre, for det er mye vi har gjort i de tre miljøene som har vært ganske overlappene, forklarer hun. 

Mathias Jørgensen har på sin side ansvaret for alt som er andre formater, primært video. Tittelen hans er utviklingsleder for vertikaler og formater. Blant annet sosiale medier-avdelingen og videomiljøene ligger under ham. 

– Vi ser at vi må hente mye mer inspirasjon fra det som skjer ute på sosiale medier for å ta det hjem til VG. Så det å knytte sosiale medier-avdelingene våre tettere på resten av VGs videoproduksjon er veldig viktig.

Han har også ansvaret for kontakten mellom det som skjer i VG og ellers i Schibsted.

Verktøykasse

I dag har journalistene en egen verktøykasse med KI-verktøy. De handler om å gjøre prosessene til journalistene enklere og raskere.

– Vi er nødt til å jobbe innovativt med arbeidsprosessene våre slik at vi kan frigi mer tid til å jobbe med den unike journalistikken, sier Skjervold.

Hun nevner transkriberingsverktøy, og verktøy til siteringssaker. På video er de bare i startfasen med å effektivisere, mener de.

– Vil innovasjon i VG på sikt føre til at man ikke trenger å være så mange som man er i dag?

– Tvert imot. Vi er opptatt av at det vi gjør av innovative og effektiviserende grep skal frigjøre tid til journalistikk, sier Skjervold.

Det er viktig for VG å være i front på utvikling, og være på når det kommer nye muligheter, forteller Jørgensen.

– Jeg tror mye av produksjonen, særlig på den refererende journalistikken, kommer til å bli automatisert. Om vi ikke gjør det, så er det andre som gjør det. Og da blir det enda viktigere for oss å stå ut med det som kun journalister og mennesker kan gjøre, sier han.

Mer plattformuavhengig

KI blir spesielt viktig innen personalisering, for eksempel på format og versjonering. 

– Kanskje vil du se en sak i video, kanskje vil du lytte til den, eller kanskje du vil lese saken, sier han.

Det betyr også at journalistene må jobbe mer plattformuavhengig.

Helle Skjervold og Mathias Jørgensen jobber med innovasjonsarbeid i VG.
Kanskje det blir enda mer video hos VG fremover? Helle Skjervold og Mathias Jørgensen i studio.

– Journalistene våre må klare å lage mye mer sammensatte produkter, sier Skjervold og fortsetter:

– Vi tror at mer video og lyd må inn i tekst-artiklene, at den klassiske tekst-artikkelen eller video-saken som vi kjenner den, den begynner å bli litt utdatert.

På spørsmål om neste lansering, er de hemmelighetsfulle. 

– Men jeg kan tease at vi har en valgomat som er annerledes i år og mye mer videodrevet. For vi tror det noen ganger er bedre å se en forklaring eller en debatt enn å lese tekst. Så der gjør vi et stort eksperiment med mer mediemiks, sier Skjervold.

Må tilpasse presentasjonen

De tror lesernes brukervaner kommer til å endre seg. Allerede ser de at de yngre brukerne stiller høyere krav til god brukervennlighet. 

– Vi ser jo at KI-søk og den type ting i større grad kommer inn i vanene til folk, og det er noe vi må tilpasse oss for å hindre at de ikke bare får informasjon fra VG «der ute», men at de også får informasjonen fra oss, sier Jørgensen.

– Hvordan skal dere tilpasse dere det?

– Vi må ha det unike innholdet som KI ikke klarer å produsere selv, som vi må ha journalister til å produsere.

De må gjøre flere ting samtidig, forteller de. De må ha et større fokus på den unike journalistikken, og samtidig følge brukervanene tett.

– Hvis vi ser at mange brukere foretrekker chatting og spørsmålsstilling og andre måter å konsumere nyheter på enn å lese en artikkel, så må kanskje vi i presentasjonsformen vår tilpasse oss det, sier Skjervold.

Her eksperimenterer de allerede, slik som med HeiVG og valgchatten de hadde under det amerikanske valget.

Skjervold tror det «brenner mer enn noen gang» på at de må utvikle seg. Allerede har de lansert ny visuell profil. 

– Vi må gjøre VG til et mer moderne, kanskje mer interaktivt og bevegelig sted, sier Skjervold. 

Og de må gjøre det fortere enn før.

– Vi må hele tiden flytte moderskipet fremover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS