– Det har ikke bare vært et
tilfredsstillende år, men faktisk et godt år, sier konsernsjef i Amedia, Anders Opdahl, til Medier24.
Sammen med konserndirektør for finans, strategi og
kommersiell drift, Gisle Torheim, konkluderer han med at fjoråret endte godt.
Resultatet vokste fra 287 millioner kroner til 390 millioner.
Opplagsinntektene økte med 104 millioner kroner, til 2,3
milliarder. Økningen skyldes blant annet oppkjøp av flere aviser, men Torheim
påpeker at de også har underliggende vekst.
– Det er små posisjoner vi
har kjøpt, men de bidrar. Men vi har underliggende og sterk digital vekst, sier
Torheim.
Annonseinntektene totalt falt med 11 prosent, med et fall på 27 prosent for papir. Konsernet hadde heller ikke vekst digitalt. CFO Gisle Torheim sier de allerede i år har sett en bedring i annonsetallene.
– Drøyt en av fire papirkroner forsvant.
Og det er krevende når vi ikke har vekst digitalt.
Han legger til at de samlet seg rundt annonser for å møte
markedet og konkurransen fra internasjonale giganter bedre.
– Og der ser vi heldigvis
allerede gode resultater. Vi har vesentlig bedre fart i annonsemarkedet så langt
i år enn i fjor, sier Torheim.
Konsernsjef i Amedia, Anders OpdahlFoto: Torill Henriksen
Vil ikke kommentere kjøpesummer
– Har det hjulpet av bransjen
har ropt høyt om hvor mye penger som går til gigantene?
– Jeg tror en bevisstgjøring
rundt hva vi representerer er viktig. Både næringsaktører, store annonsører,
politikere og bransjen har til felles at vi er glad i Norge og den demokratiske
modellen. Og vi ser internasjonalt at vi ikke skal ta det for gitt, og det må
vi investere i.
– Det handler også om
kulturuttrykk. Og hvis vi ikke har sterke medier i Norge, Sverige og Danmark
som representerer den kulturen nedenfra og opp, vil det bli lite fårikål
etter hvert.
Amedia var på et større oppkjøpsraid i fjor, og kjøpte tre lokalaviser
i Norge, Hordaland, Kronstadposten og Vaksdalposten. I tillegg kjøpte de
Berlingske Media i Danmark. Men Opdahl vil ikke kommentere hva de betalte for
noen av dem.
– Berlingske har vært et
ekstremt tilfredsstillende kjøp. De drives utrolig godt, og de lykkes simpelthen,
sier Opdahl.
Konsernet har de siste månedene jobbet med et større
prosjekt med Berlingske i Danmark, for å bli bedre kjent.
– En ting er å kjøpe et
selskap, det er både arbeidskrevende og fryktelig spennende. Det er noe helt
annet og enda mer spennende å eie et selskap når du kommer på innsikten. Og Berlingske har vært en fornøyelse
å bli kjent med fra innsiden, sier Torheim.
Økonomisk utgjør ikke Berlingske
en stor del på regnskapet for 2024, siden kjøpet ble gjort i desember, men
Torheim sier de danske mediene endte med en EBITDA på 11 millioner kroner i desember.
Vil ha flere digitale abonnenter
Gjennom prosjektet «Stærkere sammen» har de identifisert 70
konkrete tiltak, som de nå skal iverksette både i Norge og Danmark.
– Lengst har vi kommet på teknologi,
hvor vi har laget et felles veikart på vei til en felles teknologisk plattform.
Det vil gjøre at vi klarer å holde kostnadene lavere, i tillegg mens vi øker
investeringsløftet vårt i nye produkter og ny teknologi, sier Torheim.
For tiden fremover, påpeker Opdahl at det blir grunnleggende
viktig å lykkes med digital vekst.
– Både totalt som konsern,
men også avis for avis. Vi må få flere heldigitale abonnenter og få dem på
produkter som bidrar til tilstrekkelig redaksjonell finansiering.
Og noen ting er de avhengig av for å få til det, legger han
til.
– Hvilken journalistikk som
lages, hvilke formater som brukes, hvordan vi utnytter data. Vi må klare å investere
i teknologi på en sånn måte at vi klarer å gi det nødvendige tilbudet til
sluttbrukere.
– Lykkes vi ikke med organisk
vekst digitalt og levere bra teknologi på en kostnadseffektiv måte, vil vi møte
problemer etter hvert. Det er en grunnleggende risiko bak å ikke lykkes med det.
Gisle Torheim, CFO i Amedia.Foto: Kent Olsen
– Er bitte små
Konsernet hadde i fjor 705.000
abonnenter i Norge, hvorav 586.000 var digitale. 74 prosent av abonnentene er nå heldigitale.
– Det er litt morsomt å tenke
på tilbake til 2016, hvor vi hadde 440.000 abonnenter totalt. Nå har vi godt
over det i rene digitale abonnenter, sier Opdahl.
– Nå med oppkjøp både i Norge,
Sverige og Danmark, er det en fare for at Amedia kan bli for store og dominerende?
– Ikke i det hele tatt. Vi er
bitte små og det samme er de andre konsernene i Norge, sier han og peker på at Google Ads absorberer hele Amedias omsetning på svimlende kort tid.
– Det krever av oss
at vi er større. At vi er opptatt av hver enkel avis, posisjon, geografi og
land. Og det har vi ekstremt bevissthet rundt
– Vi må vokse oss større, vi
må konsolidere. Det skjer i Norge, Sverige i Danmark. Og Amedia skal være en
aktiv pådriver i det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no