Gravesjef i Amedia, Erik Sønstelie.
Foto: Kent Olsen
MENINGER:
Tok styrelederen i Filter litt for mye tran
«Utspillet fra Even Aas-Eng gir oss en berettiget mulighet til å korrigere og fortelle at det graves systematisk og strukturert i mange mediehus, både store og små», skriver Erik Sønstelie.
«De prioriterer ned gravejournalistikk. De prioriterer ned samfunnsoppdraget. De prioriterer det som lønner seg, og det er sjelden det som krever grundig research og årvåkent kildearbeid».
Det skriver Even Aas-Eng, styreleder i Filter Nyheter på Facebook, republisert som en kronikk i E24.
Med “de” mener Aas-Engh de store mediehusene i Norge.
Han er skuffet fordi ingen av dem har takket ja til tilbudet om å kjøpe, videreføre eller samarbeide med Filter Nyheter.
Han mener det står i skarp kontrast til festtalene mediekonsernene leverer om journalistikkens samfunnsoppdrag, om pressens rolle i demokratiet og deres evne til å sette makten til ansvar.
Det skal ikke holdes mot Aas-Eng at han kjemper for Filter.
Det skal en styreleder gjøre.
Noen grunn til å bli krenket som en representant fra “et av de store mediehusene” er det heller ikke.
Men innlegget gir oss en berettiget mulighet til å korrigere og fortelle at det graves systematisk og strukturert i mange mediehus, både store og små.
Aas-Engh gir inntrykk av det motsatte i E24, for øvrig et nettsted som har utmerket seg med god, omfattende og konsekvens-utløsende gravejournalistikk de senere årene.
Det er også grunn til å minne om sakene som fikk pris og heder på Skup-konferansen i april i år. De er alle eksempler på systematisk og godt gravearbeid:
TV2s avsløringer av russerhytter
NRKs avdekking av grov omsorgssvikt i barnevernet
Bergens Tidendes søkelys på helikopter-beredskapen
Nordlys-avsløringen om fristbruddene i helsevesenet
Metoderapportene fra de 47 nominerte bidragene til Skup-prisen viser at det blir levert kritisk undersøkende journalistikk som lar makt stå til ansvar, ikke bare nasjonalt, men også regionalt og lokalt.
Det er også eksempler på viktig gravejournalistikk som ikke ble sendt inn.
Det er riktig at enkelte av de største nasjonale mediehusene det siste året har lagt ned sine gravegrupper.
Men på den nevnte SKUP-konferansen tidligere i år fremholdt medielederne enstemmig at nettopp graving fortsatt er et satsingsområde.
Avsløringene i norsk presse etter årets SKUP-konferanse og prisutdeling har da heller ikke tydet på noe annet.
Det mediekonsernet jeg selv arbeider i, et av to største i landet, har siden 2021 systematisk bygd opp mulighetene til å grave for mediehus over hele landet.
Amedia har etablert gravefond, ansatt gravesjef og bygd et en læringspyramide, et eget kompetanseprogram i gravejournalistikk.
Polaris har i noen grad gjort noe av det samme.
NRK og VG betaler hvert år studieplasser for egne medarbeidere ved Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) i Bergen.
Jeg kjenner verken Filters forretningsmodell eller samtalene som har vært ført om oppkjøp, videreføring eller samarbeid.
Poenget mitt er å få fram at mange norske redaktører er opptatt av kvalitet og samfunnsoppdrag - samtidig som de slåss for marginer og økonomisk bærekraft.
Det hører også med i bildet at de store mediekonsernene i fellesskap har vært med på de siste sju årenes finansiering av SUJO.
For øvrig vil SUJO gjennomføre et toårig utviklingsprosjekt høsten 2025. Målet er å styrke og utvikle gravende journalistikk i norske lokalaviser ytterligere.
Også det skjer i samarbeid med medieeiere - i dette tilfelle Amedia-stiftelsen.
Det sagt; Jeg er glad Filter har fått stablet nok abonnenter på beina til å drive sitt gravearbeid videre og ønsker lykke til med å fortsette den viktige oppgaven.
———————————————-
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.