Marte Ingul i Amedia

Over 12.000 unge har registrert seg for gratis tilgang til Amedia

Konsernet åpner opp om hvordan de skal få de unge til å tegne gratisabonnement.

Publisert Sist oppdatert

Én uke etter lansering har over 12.000 unge registrert seg, skriver Amedia i en pressemelding.

Mandag forrige uke åpnet Amedia for fri tilgang til konsernets aviser for over 400.000 unge i alderen mellom 15 og 20.

– Det er fortsatt tidlig, men tallene viser at når unge får sjansen til å koble seg tettere på lokale og nasjonale nyheter, tar de den. Over 12.000 registrerte tilsvarer mer enn 500 skoleklasser. Det er spesielt gledelig i et valgår, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia.

Fredriksstad Blad, en av Amedias to testaviser som har promotert løsningen siden 11. juni, er avisen som hittil har fått flest unge til å koble seg på. 

– Hos oss har nesten 900 unge registrert seg så langt, som er over all forventning. Når vi ser på kategoriene unge bruker tid på, får vi bekreftet at de er interessert i mye av det samme som alle andre: krim, ulykker og festivaler. Vi har allerede nådd 12,5 prosent av potensialet, og har justert vårt eget mål fra 15 til 20 prosent innen året er omme, sier René Svendsen, ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad.

Amedias aviser og partneraviser fortsetter rekrutteringen lokalt.

– Vi kjører i tillegg en digital kampanje i sommer. I midten av august følger vi opp med en ny kampanje i forbindelse med skolestart og stortingsvalget, med en god kanalmiks tilpasset unge. Målet er å vise flest mulig unge verdien av å koble seg på sitt eget lokalsamfunn og nasjonale hendelser, slik at de kan ta friere og mer informerte valg i livene sine, hjulpet av redaktørstyrt journalistikk, sier Ingul.

Amedia etterspør nå en statlig ordning, og mener mediene ikke kan bære ansvaret for å sikre unge tilgang til redaktørstyrt journalistikk.

– Dette er et samfunnsansvar vi ikke kan løfte alene. Derfor oppfordrer vi myndighetene til å utrede en statlig ordning for elevtilgang til redaktørstyrte medier, sier Ingul.

Ingul etterspør sterkere politisk vilje og handlekraft, og gjentar at det haster å gjøre momsfritaket plattformnøytralt igjen.

Hun mener den ettårige ordningen er avhengig av politisk gjennomføringskraft for å kunne gjøres permanent.

Powered by Labrador CMS