Trenden er langt fra ny - men vi har gjort lite for å snu det. Kanskje har vi tolket ungdommens fravær som likegyldighet. Det ville i så fall vært både arrogant og farlig.
Amedia får støtten fra stiftelsen. Og det de gjør nå, er både riktig og viktig. De åpner journalistikken for unge. De investerer i demokrati og fremtidens lesere.
Hvis man aldri har åpnet en lokalavis som 17-åring, er sjansen minimal for at man betaler for den som 27-åring.
Om fremtiden for unges forhold til redaksjonelle medier skal være avhengig av stiftelser og avtaler med næringslivet - bør det få flere enn oss i bransjen til å reagere.
Dette er ikke noe ett konsern kan løse alene. Og det vanskelig å bygge videre på uten at staten stiller opp.
Anders Opdahl har rett: Bransjen står alene i denne kampen.
På tide med et skifte
Staten valgte å svekke momsnøytraliteten i 2023 – en av de viktigste forutsetningene for å gjøre journalistikken tilgjengelig i formatene unge faktisk bruker.
Mediepolitikken tvinger oss til å tviholde på et stadig mer utdatert artikkelformat. Den straffer redaksjonene som prøver å møte det de unge vil ha - med video og lyd. Det henger ikke på greip.
Lokalavisa er viktig for demokratiet - men ikke i et format unge brukere faktisk ønsker?
Det er på høy tid med et politisk taktskifte. Å gjøre momsen nøytral igjen er et minstemål. En statlig støttet ordning for abonnement i skolen og universitetene hadde vært enda bedre.
Da står det ikke lenger kun og hviler på hvilke konserner som tar sjansen. Frittstående aviser er like avhengige av å bygge et forhold til fremtidens lesere.