Mandag åpner Amedia sin løsning som gir alle i alderen 15–20 år fri tilgang
til konsernets 120 aviser.
– Nå gir vi unge i hele Norge enkel tilgang til alle våre aviser, med
faktasjekket og engasjerende innhold som de kan stole på – nå, når det gjelder
som mest: i valgkampen, og i en urolig tid for demokratiet i verden, sier Marte
Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia.
Konsernet meldte i mai at de ønsket å gi unge tilgang til sine aviser i et større prosjekt. I utgangspunktet skulle prosjektet starte til høsten, men starter altså mandag 23. juni.
Nyheten ble positivt tatt i mot, men flere advarte mot at prosjektet ikke måtte bli en hvilepute, og påpekte at dette burde komme fra politikerne.
Innloggingen skal skje via aID med aldersverifisering via BankID.
Initiativet har fått støtte fra Amediastiftelsen, og varer i første omgang i
ett år.
Ifølge Amedia er en sentral del av formålet å
møte utfordringen med at unge i økende grad oppsøker informasjon fra sosiale
plattformer, som ifølge pressemeldingen ofte er preget av feilinformasjon og
konspirasjoner.
Tilgangsløsningen har vært testet i Fredriksstad Blad og RA
Stavanger før den nå rulles ut nasjonalt.
– Testlanseringen har gitt svært lovende resultater, selv om
vi fortsatt er tidlig i prosessen. Det har vært viktig for oss å kvalitetssikre
produktet, slik at tilbudet oppleves relevant og brukervennlig for unge.
Erfaringene fra testavisene har gitt oss verdifull innsikt, sier Ingul.
Hun legger til at på ti dager har over 600 unge i Fredrikstad
registrert seg, noe som tilsvarer 25 skoleklasser.
– Det forteller meg at unge
ønsker å følge med på det som skjer lokalt, sier René Svendsen, ansvarlig
redaktør i Fredriksstad Blad.
Tilgangsløsningen er et ettårig pilotprosjekt, men målet er å gjøre ordningen permanent.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no