Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia.

Amedias 400.000 unge: – Telles ikke i opplaget

Amedia tilbyr gratis abonnement til 400.000 unge. Slik vil det fungere i praksis.

Publisert

Amedia lanserer et nytt initiativ som gir alle mellom 15-20 år gratis tilgang til alle avisene i konsernet. Prosjektet starter fra høsten, og skal i første omgang gå i ett år.

Ordningen er finansiert med støtte fra Amediastiftelsen, som har bevilget 4,8 millioner kroner til prosjektet.

– Støtten fra Amediastiftelsen skal blant annet gå til å utvikle selve tilgangsløsningen og finansiere markedsføringstiltak for å gjøre dette tilbudet kjent blant unge. Uten stiftelsens bidrag ville det ikke vært mulig for våre aviser og Amedia å gi unge gratis tilgang til vår journalistikk, sier konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia, Marte Ingul til Medier24.

Teller ikke som opplag

Amedia er ikke de første til å ha egne satsinger for å gi unge lesere tilgang. Fædrelandsvennen har det siste året gitt skoleelever tilgang til alt innholdet. Hos Fædrelandsvennen teller alle ung-abonnentene med i opplagstallene, fordi det går som gaveabonnement betalt av lokalt næringsliv.

For Amedia vil ikke de potensielt 400.000 nye abonnentene telle i opplaget.

– Initiativet gir gratis tilgang til våre aviser for alle mellom 15 og 20 år, men de som benytter seg av tilbudet regnes ikke som betalende abonnenter. Dermed telles de heller ikke med i beregningen av opplagstallene, sier Ingul og legger til at dette er mulig fordi Amediastiftelsen og Amedia sammen finansierer satsingen.

Og der andre medier har avtaler med skoler, sier Ingul at dette først og fremst er et lavterskeltilbud til unge selv, hvor hver enkelt må velge å skaffe seg tilgang når løsningen lanseres. 

– Det viktigste for oss er at de unge selv faktisk tar i bruk tilbudet, slik at det blir like naturlig å bruke avisen før og etter skoletid som i skoletiden.

Vil ha løsning klar til skolestart

Ingul sier de vil lage markedsføringsmateriell og kommunikasjon spesielt tilpasset målgruppen, og at samspillet med avisene blir viktig.

– Tilgangen er altså ikke noe skolene må avtale for elevene. Mange av våre aviser har allerede over lang tid etablert tett kontakt med skolene i sitt område, og det samarbeidet bygger de videre på etter eget ønske.

Ingul forteller at de nå er i gang med å utvikle en sikker digital løsning som skal gjøre det enkelt fot unge å få tilgang.

– Vårt utviklingsmiljø vil ha løsningen klar senest før skolestart i august. I god tid før lansering vil vi komme tilbake med mer informasjon om hvordan unge mellom 15 og 20 år kan ta i bruk tilbudet, og få digital tilgang til alle våre norske aviser ved å verifisere alderen sin. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS