Distriktsdirektør i NRK, Marius Lillelien.

MENINGER:

En nasjonal dugnad publikum setter pris på

«Vi har ingen grunn til å tro at den årlige TV-aksjonen svekker vårt publikums oppfatning av NRK», skriver Marius Lillelien i et svar til kritikken mot TV-aksjonen.

Publisert Sist oppdatert

I en kronikk 21. oktober lister Anne Håskoll-Haugen opp en rekke punkter om NRKs årlige TV-aksjon under overskriften «Når journalister blir pengeinnsamlere». NRK har behov for å imøtegå noen av disse.

TV-aksjonen i NRK ble sist helg arrangert for 52. gang siden oppstarten i 1974. Selve innsamlingen har røtter tilbake til etterkrigstiden, men den ble en TV-sending først for 51 år siden.

TV-aksjonen er en tradisjon og en kulturbærer for norsk frivillighet og giverglede, og et symbol på vår vilje som nasjon til å trå til der hvor mennesker lider under sult, fattigdom, krig og konflikt. Like mye som TV-aksjonen er en pengeinnsamling, er den en kampanje for å øke folks kunnskap og bevissthet om verden rundt oss, ofte det som er glemte kriser og katastrofer. TV-aksjonen er også et svar på enkeltmenneskets behov for å vise solidaritet.

Så også med årets aksjon i regi av Atlas-alliansen med aksjonsnavnet «Sammen åpner vi dører». Hundretusener av mennesker som er uskyldige ofre for lemlestelser i krig og konflikt skal få hjelp til å bygge nye liv. Dette skjer blant annet i form av helsehjelp, utdanning og fysiske hjelpemidler. Noen av disse er i kjente og grundig dokumenterte konflikter gjennom mediene, som Ukraina og Gaza. Andre steder med store behov og som svært sjelden dekkes i norske medier er land som Nepal, Tanzania og Zambia. Det er en viktig journalistisk oppgave å sette søkelys på disse glemte krisene.

Verden rundt oss har blitt et mørkere sted de siste årene og tallet på mennesker som lider øker kraftig. Vi ser også en urovekkende tendens til demokratier som svekkes. Ifølge demokratiindeksen til V-dem (Varieties of Democracy) for 2024 er nå færre enn 30 av verdens nesten 200 stater og land liberale demokratier, som vårt land.

I våre vedtekter står det at NRK skal oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet. Vi mener TV-aksjonen leverer godt på alle disse tre punktene gjennom kunnskapsformidling, men at det også styrker kunnskapen om vårt eget demokrati.

TV-aksjonen trenger naturlig nok programledere. Deres jobb er å formidle nettopp denne kunnskapen, gjennom intervjuer, gjester og reportasjer. Vi er enige med Håskoll-Haugen i at mediene, NRK inkludert, kan ha mer fokus på grundig og kritisk journalistikk på bistand og humanitære operasjoner. Det bør skje i andre flater enn den ene sendingen i året som skaffer tiltrengte midler til et formål, et formål som kanskje ikke hadde fått penger uten en TV-aksjon.

NRK måles årlig på tillit og omdømme. Den siste undersøkelsen viser at vi scorer høyt på tillit, samfunnsoppdraget og at NRK er viktig for samfunnet. Vi har ingen grunn til å tro at den årlige TV-aksjonen svekker vårt publikums oppfatning av NRK. Vi har en sterk tradisjon for dugnad i Norge. TV-aksjonen er en årlig nasjonal dugnad. Vi tror det er et godt etablert premiss som publikum både forstår og setter pris på.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS