Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery har i et skriftlig svar til stortingsrepresentant Alfred Jens Bjørlo (V) igjen bekreftet at staten ikke har en samlet oversikt over hvordan statlige virksomheter fordeles sine annonsebudsjetter.
Hun mener det er nyttig å bruke de globale techplattformene for å nå ut effektivt.
Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Randi S. Øgrey, sier det er skuffende at staten ikke har en mer gjenomtenkt tilnærming til egen annonsebruk.
– Norske redaktørstyrte medier er viktigere enn noen gang for den offentlige samtalen, de når flere nordmenn enn de enkelte sosiale plattformene og tilliten er langt høyere. Det gir en helt annen trygghet for konteksten annonsen opptrer i og tilliten til budskapet.
Debatten om hvor stor andel av annonsekronene som går til techselskapene, har i det siste gått varmt.
Kampanje har skrevet at techgigantene nå tar nesten halvparten av det norske reklamemarkedet. Ansvarlig redaktør i Dagbladet, Frode Hansen, har blant annet slått alarm, og ønsker at myndighetene skal styre offentlige annonsekroner mot redaktørstyrte medier.
Nyhetsredaktør i Medier24, Martin Fjellheim, skriver at det kan bli verre i Norge, og viser til hvor mange annonsekroner som går til techgigantene i Sverige og Danmark.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no