Rekrutteringsrådgiver Merete Mandt Larsen mener medieledere må legge til rette for digital utvikling hos alle de ansatte.

MENINGER:

Mediebransjen må bli flinkere til å rekruttere alle – uansett alder

«Alle ledere har et ansvar for at de ansatte utvikles og henger med. Dette er ikke kun et ansvar for den ansatte. Det angår dem alle. Og noen har sterke opplevelser på feltet, dessverre negative.», skriver Merete Mandt Larsen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norske medie- og kommunikasjonsselskaper står foran flere utfordringer. En av dem er at arbeidsstokken av folk i bransjen kommer til å bli eldre i årene fremover. Arbeidsgiverne innen bransjen for medier og kommunikasjon bør se på erfaring som en positiv verdi – samt ta ansvar for videreutvikling.

Det handler om journalister og det handler om medieselgere. Det handler om både redaksjonell og kommersiell side i mediene. Og det handler om folk i kommunikasjonsbyråer – samt i avdelinger for kommunikasjon og marked i offentlig og privat sektor.

Rent praktisk må for eksempel ledere innen mediebransjen bli flinkere til å utvikle og sosialisere journalister til å bli kanaluavhengige – samt beherske alle kanaler for kommunikasjon. Mens medieselgere med erfaring må videreutvikles i flere annonsekanaler for kommunikasjon, programmatisk salgstankegang med mer.

Alle ledere har et ansvar for at de ansatte utvikles og henger med. Dette er ikke kun et ansvar for den ansatte. Det angår dem alle. Og noen har sterke opplevelser på feltet, dessverre negative.

Dessverre er det mange arbeidstakere som opplever at alder er noe negativt – og dermed et hinder til utvikling og nye muligheter. Det har de fått mer eller mindre beskjed om. I alle fall er det tolkningen og følelsen mange sitter igjen med i møte med arbeidsgiver og markedet. Og følelser skal vi ikke ta lett på.

Selv er jeg blitt godt voksen, men uten bekymringer, i alle fall når det gjelder arbeidslivet. Jeg tenker ikke på tallet, men på arbeidserfaringen jeg har etter mange år i arbeidslivet. Nesten 4 X 10 år i medie- og kommunikasjonsbransjen. Den er god å ha med seg. Og erfaring – det er en positiv verdi.

En liten titt på tallenes tale fra Statistisk sentralbyrå viser at problemstillingen med folk over 60 og 70 år i arbeidslivet vil bli mer og mer aktuell i årene fremover. Om ti år vil det være flere godt voksne over 65 år enn barn og unge i Norge, ifølge SSB. I 2060 vil hver femte nordmann være over 70 år. Den såkalte eldrebølgen er der, veldig snart.

I så måte vil det bli færre yrkesaktive bak hver pensjonist. Et oljefond på over 12 000 milliarder norske kroner er godt å ha, men heller ikke den varer evig. Vi må jobbe. Jobbe i flere år!

Samfunnet må derfor bli flinkere til å se nytten av oss godt voksne. Vi må verdsettes høyere. En ting er at de kan skape gode og viktige verdier. En annen ting er at det gir skatteinntekter. Og inntekter trenger AS Norge også i årene fremover. Det er ikke småtterier av velferdsordninger som det norske samfunnet skal forsvare i årene fremover.

Det vil bli viktigere å ta vare på arbeidsstokken i Norge i årene som kommer. Den må utvikles. De godt voksne må ses på som en verdi og en viktig ressurs. Vi bør slutte å tenke alder, men heller tenke hva Kari og Knut kan bidra med. For hvem er best kvalifisert til stillingen, uavhengig av alder. Hvorfor er ikke erfaring verdsatt? Her har også vi som jobber med å rekruttere et ansvar.

Dessverre er det mange som har negative opplevelser til dette med alder og arbeidslivet. De har fått avslag etter avslag på jobbsøknad. Noen har fått servert at de «er for gamle». Andre har opplevd at det er årsaken til at de ramler ut av jobbprosesser. Min erfaring på dette er nettopp fra bransjen for medier og kommunikasjon.

Jeg skal ikke påstå at jeg er en erfaren ringrev innen rekruttering og skal derfor være forsiktig med å komme med påstander. Men jeg har nærmere 40 år bak meg i medie- og kommunikasjonsbransjen. De negative historiene i så måte er mange – og mange havner i situasjoner hvor de føler sin attraktivitet i arbeidsmarkedet på tilnærmet 0,00.

Det er nok av historier til å kunne anta at dette er et problem, og det må vi ta tak i.

Heldigvis har jeg flere positive erfaringer allerede hvor kunder sier: «Vi er ikke opptatt av alder. Vi er opptatt av å finne den rette til stillingen». Også det fra mediebransjen. Men disse historiene må det bli mange, mange flere av. Det vil tjene bransjen.

Hvis vi skal få flere over 65 år i arbeid i årene fremover, så kommer ikke det av seg selv. Der har vi alle et ansvar. Et ansvar for å utvikle arbeidstakerne faglig over lengre tid, men også et ansvar med å gi dem selvtillit. I dag er nok det siste mangelvare hos mange. De har mistet selvtilliten etter å ha søkt, søkt og søkt. De føler seg satt utenfor samfunnet. De føler liten nytte og verdi.

Vi alle har et ansvar for å gi arbeidstakerne eller potensielle arbeidstakerne selvtillit. Selvtillit til å tro på at de kan gjøre en forskjell. Selvtillit til å tro på at de kan skape verdier for selskap XX. Og så må bedriftene og arbeidsgiverne gå litt i seg selv og erkjenne at erfaring er viktig og noe som burde verdsettes.

Ledere innen bransjen for medier og kommunikasjon må bli flinkere til å inkludere alle – uansett tall eller alder! Man skal finne den rette – rette personen til den rette stillingen, og da uavhengig av dette forbaskede tallet …

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS