Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG.

VGs eget reklamebyrå står bak Aschehoug-stuntet

VG er selv kunde hos reklamebyrået Morgenstern, som står bak Aschehoughs falske innlegg til VG og Aftenposten: – Vår holdning er at dette er Aschehoug sin feil, sier VG-sjefen.

Publisert

Saken er et samarbeid med vår søsteravis KOM24.

Forlaget Aschehough beklager uforbeholdent etter å ha sendt falske innlegg til samlivsspalter i VG og Aftenposten som del av et markedsførings­stunt for en ny bok.

Aftenposten avpubliserte tre innlegg - VG avpubliserte ett.

Reklamebyrået Morgenstern har bekreftet overfor KOM24 at de har utviklet ideen om stuntet sammen med forlaget.

VG er mangeårig kunde hos det samme reklamebyrået.

Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, sier at stuntet ikke vil påvirke avisens samarbeid med Morgenstern.

– Dette vil ikke på noen måte få konsekvenser. Vi har et veldig godt samarbeid, og det samarbeidet kommer til å fortsette, sier Steiro.

Camilla Kim Kielland, byråleder i Morgenstern.

– Vår holdning er at dette er Aschehoug sin feil, og at det de som må bære ansvaret for det. Nå har de vært ute og beklaget, og det synes jeg er fint.

Han legger til at Morgenstern har orientert han om saken.

– Jeg mener at i slike prosesser kommer det både opp gode og spennende ideer, men det betyr ikke at alle ideene skal ut i livet. Og dette var en slik idé.

Før Camilla Kim Kielland ble byråleder i Morgenstern, var hun kommunikasjons­direktør i Schibsted, der hun hadde det overordnede ansvaret for intern og ekstern kommunikasjon for hele mediedivisjonen. 

Hun kjenner dermed konsernet, og VG, svært godt.

– Vi har selvsagt vært i dialog med VG om dette, og som nevnt tidligere har vi full forståelse for at dette var en idé som ikke fungerte etter hensikten, noe også Aschehoug har beklaget, sier Kim Kielland.

– Vårt forhold til VG er solid og veldig godt, det er en kunde vi er veldig, veldig glad i. Det sagt, så vil jeg igjen si beklager så mye til VG spesielt, for vår rolle i et kundeoppdrag som går imot deres - og andre mediers - sterke og viktige redaksjonelle prinsipper.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS