Administrerende direktør i TV 4, Mathias Berg.

Schibsteds nye TV-kjempe venter på at salget går i boks - så skal de satse på brukerbetaling

TV4-sjef Mathias Berg sier de skal bygge en digital fremtid rundt sine streamingplattformer.

Publisert

Kortversjon:

  • TV4-sjef Mathias Berg ser positivt på salget til Schibsted og forventer godkjennelse fra svenske konkurransemyndigheter i løpet av tredje kvartal.
  • Berg fremhever at både TV4 og Schibsted ser brukerbetaling som en viktig del av den digitale fremtiden, og forventer et fruktbart samarbeid på området.
  • Berg tror brukerbetaling gradvis vil utgjøre en større andel av de totale inntektene for TV4.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Schibsted punger ut over 6,55 milliarder svenske kroner for å kjøpe TV4 og MTV. Nå venter de på godkjennelse fra konkurransemyndighetene for å få kjøpet gjennom.

TV4s administrerende direktør Mathias Berg antar de får grønt lys.

– Når, ikke om, vi får den godkjent, blir saken avsluttet. Jeg respekterer at det tar litt tid, men kjenner ingen uro, sier han til Medier24 og fortsetter:

– Jeg er overbevist om at konkurransemyndighetene vil se det som en positiv utvikling for svensk, finsk og norsk mediemarked.

Både han og Schibsteds Siv Juvik Tveitnes antar salget kan sluttes i tredje kvartal i år.

Behov for langsiktig eier

Da avtalen ble kjent, ble det omtalt som «kjempestort».

– TV4 er den største kommersielle kanalen i Sverige og har en helt unik posisjon. Det er en god måte for Schibsted å ta posisjon innenfor det de har kommunisert at er den underliggende strategien, innenfor lyd og levende bilder, sa First House-rådgiver Jarle Nakken til Medier24 da kjøpet ble kjent.

Schibsteds omsetning vil lande på rundt 15 milliarder kroner når de får TV4 og MTV inn i porteføljen – det er nesten en dobling fra Schibsted Medias omsetning på 7,6 milliarder kroner i 2023.

TV4 ble i 2018 solgt fra Bonnier Broadcasting til Telia. 

Der har de hatt et godt eierskap, mener Berg, men ser også fram til å få Schibsted som eier.

– Det er klart vi også kjenner et behov for å ha en langsiktig eier som ser oss som en strategisk inngang. Vi deler bildet av hvor bransjen er på vei, de er dyktige publisister og de er erfarne på områder med digital transformasjon. 

Sikter mer på brukerbetaling

– Vi bygger en digital fremtid som kretser rundt våre streamingplattformer, sier Berg og bruker ordet «transformasjonsreise» for TV4 og MTV.

Berg mener Schibsted og TV4 er litt like når det gjelder hvor viktig det vil bli med brukerbetaling fremover, og tror det er mye å lære av hverandre.

– Vi har fortsatt et stort inntektsbein i annonse, men over tid kommer også vi til å få flere brukerbetalinger. Det kommer til å bli en større andel av totalen. 

– Så her finnes det både erfaringer å dele, og sikkert muligheter til å jobbe med våre ulike produkter for å finne gode tilbud til våre konsumenter.

Vil finansiere seg selv

Schibsteds kjøp er finansiert av både lån og midler fra stiftelsen Tinius – som eier Schibsted. 

Siv Juvik Tveitnes har tidligere sagt at de ønsker seg mer underholdning, mer sportsrettigheter og mer video, og det er rasjonalet som ligger bak dette kjøpet.

– Hva forventer du av økonomisk støtte til nye initiativ innenfor disse bransjene?

– Vi forventer å kunne finansiere våre egne lønninger og investeringer. Og håper vi sammen med andre virksomheter i Schibsted kan finne muligheter til å dele erfaringer, men også over tid finne prosjekter som kan gjøre oss sterkere mot konsumenter og annonsører, og mer effektive, sier Berg.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Kristine Sterud
Kristine Sterud
Journalist, Medier24

Hei! Jeg heter Kristine, og har jobbet i Medier24 i tre år. Jeg har blant annet skrevet om hva som rører seg i NRK, ståa i Dagbladet og hemmelighold i Norsk Journalistlag. Tar gjerne imot tips og innspill til saker!

Phone Icon Mobil / Signal: 95862820
Send meg en e-post: kristine@medier24.no
Powered by Labrador CMS