Cecilie Eriksrud. Vilde Darvik.

Max Social øker inntektene med over 13 millioner kroner - går likevel med underskudd

Økte lønnsutgiftene med flere millioner i fjor. Men fikk bare en mer ansatt.

Publisert

Saken er hentet fra vår søsteravis KOM24.

– Max Social ble startet opp i slutten av 2020, og siden den gang har ingen år vært forutsigbare. Pandemi, kriger, inflasjon og Snapchats krystaller har ført til konstante endringer, og ikke minst et ustabilt annonsemarked. Det har likevel ikke stoppet oss. Tvert imot har det skapt en enorm drive og et sterkt engasjement internt for å utforske nye inntektsstrømmer og forretningsmodeller.

Det skriver Max Social-sjef Cecilie Eriksrud i en e-post til KOM24.

Regnskapstallene deres for 2024 er nå klare og de viser at influenserbyrået klarte å øke inntektene sine med 13,3 millioner kroner i fjor og endte på 68 millioner kroner i inntekter.

Likevel gikk de med et lite underskudd i fjor på vel 900 000 kroner, det er omtrent 2,6 millioner kroner svakere enn året før.

Eriksrud skriver at de valte å bruke 2024 strategisk.

– Vi tok oss bevisst tid til å tenke nytt, ikke bare optimalisere det vi allerede hadde. Vi testet ut nye satsinger som eventer, digitale produkter og rådgivning til bedrifter. Ikke fordi vi skal slutte med influenser marketing, men fordi vi vet at fremtiden krever flere bein å stå på. Vi ser også at profiler har behov for flere prosjekter og nisjer, enn sosiale medier og reklameinntekter, skriver hun.

Men ikke alle satsingene ble en suksess og blir ikke videreført, skriver hun, uten å gå i mer detaljer. Men andre satsinger blir med videre.

– Vi er stolte av å ha funnet nye inntektsområder som er mer stabile og mindre avhengige av både plattformer og annonsekroner. Det gjør oss mer robuste, både kommersielt og strategisk og det er langt mer langsiktig og merkevarebyggende for våre profiler, skriver hun.

Notene i regnskapet viser at selskapet hadde ni ansatte, mot åtte året før. Samtidig steg lønnsutgiftene fra 7,7 millioner kroner til 10,1 millioner kroner. Det er og satt av litt over 400 000 kroner til sluttpakker.

– Når det gjelder kostnadsbildet, reflekterer lønnsutgiftene både økte investeringer i nøkkelpersoner og midlertidige kostnader knyttet til intern omstilling, skriver hun, uten å gå mer i detalj.

Når det gjelder 2025, forventer Max Social en noe lavere omsetning enn i fjor, men et bedre resultat. 

Hun sier at det skyldes en mer effektiv kostnadsbase og mer lønnsomme forretningsområder. 

– Samtidig er vi tydelige på én ting: Influenser marketing er fortsatt vår største styrke og viktigste fokusområde. Det er her vi har tyngden, erfaringen og nettverket. Det betyr ikke at vi skal gjøre mer av det samme, men at vi skal gjøre det smartere, med et forretningsfundament som tåler at verden svinger.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS