Barcelonas norske stjerne Caroline Graham Hansen (nummer fem fra venstre) feirer seieren i årets Champions League-finale. Fremover vil kampene bli vist åpent på YouTube.

Strømmetjenesten DAZN har kjøpt rettighetene til Champions League - skal vise gratis på YouTube

DAZN har sikret seg kvinnenes Champions League-turnering, og vil gjøre den tilgjengelig for alle.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den internasjonale strømmetjenesten DAZN har kjøpt rettighetene til å kringkaste UEFA Champions League for kvinner, og er blitt tildelt produksjonsansvar for de neste fire sesongene (2021-2025), opplyser selskapet.

Som en del av avtalen vil samtlige kamper sendes gratis på YouTube de to første årene.

På sikt håper DAZN at dette vil kunne øke oppslutningen og populariteten til kvinnefotball, og med det inspirere en ny generasjon spillere.

– DAZN er svært tilfredse med å bli valgt som den nye globale kringkasteren til UEFA Champions League for kvinner, og ser frem til samarbeidet vårt med YouTube og Google. Denne satsningen vil la fansen komme tettere på sporten, og løfte frem fotballstjernene i større grad enn tidligere, uttaler James Rushton, visedirektør i DAZN-gruppen.

DAZN ble stiftet med en visjon om å gjøre toppidrett mer tilgjengelig.

– Hva er mer tilgjengeliggjørende enn sentraliserte rettigheter på en gratis plattform? Når fotballen blir tilgjengelig med et enkelt tastetrykk, kan vi nå nytt publikum over hele verden, sier han.

Dette er første gang UEFA har helsentralisert Champions League for kvinner hos én global kringkaster.

Partnerskapet mellom DAZN, YouTube og UEFA vil sørge for at fotballen er tilgjengelig for alle fans, uavhengig av hvor på kloden de befinner seg.

– En slik synlighet endrer det meste, og kan inspirere flere unge gutter og jenter til å bli forelsket i fotball. I fellesskap tilbyr vi kvinnefotball til hele verden, og alle som ser på kampene våre vil ta del i en positiv utvikling, sier Nadine Kessler, Sjef for kvinnefotball hos UEFA.

Powered by Labrador CMS