Radio Nova-redaktør Sander Jordbakke vil at mediebransjen skal stjele som ravner - fra hans egne rekker.
Radio Nova-redaktør Sander Jordbakke vil at mediebransjen skal stjele som ravner - fra hans egne rekker.

MENINGER:

Kom igjen da: Stjel folka våre!

«Dette er ikke noe rop om hjelp, vi ønsker heller ikke trøst. Vi ønsker å bli sett. Eller hørt da, rettere sagt», skriver Sander Jordbakke.

Publisert Sist oppdatert

De store radioaktørene i bransjen virker til å være bekymret for mangelen på unge talenter. Som ansvarlig redaktør i Oslos egen studentradio sier jeg enkelt og greit; kom og ta medlemmene våre!

Jeg er naturlig nok ikke en nøytral part i denne saken, og dere må gjerne avskrive meg som sutrete. Men stadig vekk hører jeg bransjens bekymringer for mangelen på unge som interesserer seg for radio. Stadig vekk hører jeg om en usikker fremtid for bransjen når det kommer til rekruttering av journalister. Kartlegginger og fremtidsrettede planer er vel og bra, men hva med den umiddelbare løsningen? 

Mindre punk, mer proffe

Radio Nova startet som en protest mot det etablerte, som ungdommens alternativ fram til bransjen så at det var en målgruppe verdt å kjempe for. 

I dag er vi mindre punk og mer proffe. Mang en radiospire og drøssevis med radioprogrammer og spalter som startet her i sin tid, har tatt veien over i de etablerte mediene. Allikevel opplever vi å stadig bli oversett og undervurdert av folk i og utenfor bransjen. Når var sist noen fra NRK uoppfordret tok turen de 500 meterne ned til Chateau Neuf?

24 timer i døgnet, sju dager i uka sender Radio Nova direkte. Vi har morgen- og ettermiddagsprogram, vi har fotball-, musikk-, bok-, film-, mat-, nyhets- og skeivt program. For å nevne en liten del. Medlemsmassen og tallet på podkastlyttere er stadig økende. I høst måtte vi si nei til halvparten av de over 150 søkerne som ville inn i kanalen.

De som blir tatt inn får en mengdetrening i praktisk radio som studier eller kommersielle aktører ikke har tid til å gi. Fra den kreative friheten vi oppfordrer til oppstår spalter og programmer man ikke ville brukt ressurser på annensteds. Dette gjør at helt nye stemmer utvikles. Kreative unge radiostemmer fører også med seg unge lyttere. De er det vel fortsatt noen i bransjen som prøver å nå?

Dette er ikke noe rop om hjelp, vi ønsker heller ikke trøst. Vi ønsker å bli sett. Eller hørt da, rettere sagt.

Kanskje paradoksalt?

Radiobransjen bør ikke frykte for mangelen på unge radiotalenter. Hos oss stiller to hundre medlemmer frivillig opp på planleggingsmøter og sendinger – kun fordi de ønsker å lage radio. De skriver nettsaker, styrer teknikk og pitcher nye programmer. Det sosiale er viktig for mange, men en stor del ønsker seg jobb og karriere i radiomediet.

Vi er heller ikke unike. Studentradioene i Bergen og Volda, Radio Revolt i Trondheim og små studentkanaler rundt om i landet drives av unge, engasjerte frivillige. Studentaviser og tidsskrifter finnes det enda flere av.

Fredag var Radio Nova nominert til seks priser på Prix Radio. I flere kategorier side om side med store, dyre og kjendistunge podkaster fra de ledende radiokanalene. Det håper jeg minner bransjen på hvilken skaperglede og profesjonalitet som ligger i studentradio. 

Som redaktør er det kanskje paradoksalt å be dere ansette mine egne. Men på vegne av Radio Novas over 220 medlemmer og studentmedier rundt om i landet:

Vi finnes, vi leverer og vi er jævla gode. Kom og ta våre radiotalenter og journalistspirer!

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS