Produktmiljøet i Schibsted har tidligere vært organisert sammen med abonnement. Nå er produkt blitt en egen linje under Espen Sundves ledelse.
Som et første steg i å bygge felleskap og felles forståelse, ble alle ansatte i produktorganisasjonen nylig samlet i Stockholm for å skape enighet om retning og prioriteringer, skriver Schibsted i en pressemelding.
Konsernet peker på at bransjen står i en krevende økonomisk situasjon.
– Med digitale inntekter som ikke fullt ut kompenserer for fallende inntekter fra papir, må vi ta radikale og smarte grep for å forenkle og effektivisere strukturen vår, sier Sundve.
«Den nye produktorganisasjonen er bygget opp rundt felles team med ansvar for alle deler av kjernen i et nyhetsprodukt. Det inkluderer alt fra forsider, artikkelformatering, video, lyd og liveopplevelser – til innlogging, personalisering, native-apper, CMS, data og analyse. Disse teamene har et tydelig mandat om å utvikle og levere løsninger som fungerer på tvers av produktporteføljen – hele veien ut til sluttbrukerne», skriver Schibsted.
Produktkompetanse skal fortsatt være tett på redaksjonene, opplyser konsernet.
– Ved å redusere kompleksitet og standardisere plattformer, kan vi både øke tempoet og redusere kostnader. Det styrker vår konkurransekraft i et tøft marked og gjør oss mer bærekraftige på lang sikt, sier Sundve.
Ledergruppen:
Espen Sundve, Chief Product Officer. Leder den nye produktorganisasjonen i Schibsted.
Ola Stenberg – Content Development. Leder utviklingen av hele innholdslivssyklusen, inkludert verktøy og brukeropplevelser for tekst, video, livesport, print og redaksjonell data.
Moa Gårdh – User Development. Ansvarlig for hele brukerreisen – fra forsider og personalisering til innloggingsløsninger.
Frode Haugland Pedersen – Performance. Sikrer at felles produktutvikling gir effekt gjennom optimalisering og lokal tilpasning i tett samarbeid med redaksjon og forretning.
Jim Refsnes – Technology Enablement. Leder den tekniske infrastrukturen som binder produktorganisasjonen sammen.
Ludwig Krokstedt – Data Enablement. Ansvarlig for dataplattformen og innsiktsdrevet arbeid gjennom skalerbare dataløsninger for hele organisasjonen.
Ebba Linde – Product Enablement. Leder målstyring, produktportefølje og strategiprosesser – med fokus på retning, prioritering og effekt.
Thea Browne Gurholt – People Business Partner. Driver den strategiske HR-agendaen med fokus på kultur, lederskap og teamutvikling.
Sara Gustafsson – Finance Partner. Ansvarlig for økonomistyring, oppfølging og ressursallokering innen produktområdet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no