Lubna Jaffery, kulturminister.
Foto: Kent Olsen
Kampanje: Kulturministeren gir TV 2 nytt momshåp - ber om utredning
Medietilsynet skal i løpet av året utrede konsekvensene av momsfritak-fjerningen som kostet TV 2 140 millioner kroner, skriver Kampanje.
Kulturminister Lubna Jaffery har gitt Medietilsynet
oppdraget om å utrede konsekvensene av fjerningen av momsfritaket for medier.
Det skriver Kampanje.
Rapporten skal være ferdig innen utgangen av 2024, viser
brev Kampanje har fått innsyn i.
Debatten om momsfritaket har rast helt siden regjeringen
fjernet momsfritaket for levende bilder i 2023. Dette gikk hardt ut over TV 2, som anslo at de
fikk 150 millioner kroner i ekstra utgifter som følge av vrakingen.
I et høringssvar fra flere medieorganisasjoner i fjor, ba de regjeringen og finansdepartementet se på momsreglene og gjenopprette fritaket for redaktørstyrte medier.
TV 2 er glade for at Medietilsynet har fått oppdraget.
– Jeg synes det er spesielt
oppløftende at kulturministeren ikke bare inkluderer den store utfordringen
rundt å nå unge med nyheter, men også ser dette i sammenheng med medienes
avgjørende rolle i et beredskapsperspektiv og befolkningens motstandskraft mot
desinformasjon, sier Sandnes til Kampanje.
Også VG–sjef Gard Steiro er positiv
til utredningen og sier til Kampanje at det er oppløftende at departementet
lytter til bransjens tydelige innvendinger mot å avvikle fritaket.
Les hele saken hos Kampanje.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no