(BERGEN): Bergen-selskapet Vimond startet som en intern arbeidsgruppe i TV 2, men ble skilt ut som eget selskap i 2011. Nå leverer de ende-til-ende strømmeløsning til kringkastere og medieselskaper verden over.
Den norske teknologien finner man hos giganter som Comcast, Thomson Reuters, Foxtel og selvsagt TV 2. Og kundeporteføljen vokser.
Men i 2021 måtte selskapet gjennom en nedbemanning.
– Jeg merket jo fort at vi ikke hadde den kommersielle suksessen som vi ønsket å ha. Med voksende kostnader og fall i inntekter, så sier det seg selv at du må gjøre noe med det.
Det forteller Fredrik Gunnestad til Medier24. Han tok over som CEO i selskapet tilbake i 2021, og gjennomførte jobben med å nedbemanne.
– Sånne prosesser er alltid ubehagelige, men når vi er der i dag, så kan vi se tilbake på at det var absolutt nødvendig, og også riktig, sier han.
Ser til mindre kunder
Ledelsen ble delvis byttet ut, og ny strategi ble lagt for å bredde seg ut mer. De har også pakketert produktet sitt.
– Vi har fokusert på lønnsom drift, og å prøve å vri kundeporteføljen til å også inkludere mindre kunder. Da måtte vi gjøre en stor jobb på produktsiden for å rigge det, forteller han.
Gunnestad trekker fram Vimond Essentials, som er grunnproduktet til selskapet. Det har de allerede fått flere kunder på.
– For oss har det vært viktig å forenkle vår leveranse. Vimond Essentials er en pakke vi har satt sammen med nødvendig funksjonalitet der vi har valgt en del forhåndsvalgt teknologi, forklarer han.
Vimond sine lokaler i Bergen.Foto: Kent Olsen
Pakken kommer med begrensninger for å holde prisen nede. Premium-produktet er Vimond Unlimited.
– Det er samme kjerneteknologi, men da kan du tilpasse det akkurat sånn som du vil selv, eller at vi tilpasser det i kombinasjon med kunden, sier han.
Grunnpakken er laget for å nå de mindre kundene.
– Historisk sett har Vimond gjort det veldig bra med de store kringkasterne i ulike land. De er fortsatt kunder. Men vi ser at med noen justeringer så har vi kunnet adressere mye mindre kunder i samme marked, forteller Gunnestad.
– Vi har ikke en kjempestor kundeportefølje, men den er veldig voksende nå, sier Fredrik Gunnestad, CEO i Vimond.Foto: Kent Olsen
Mindre kunder er også langt enklere å få ombord, mener han.
– De store kundene har kompliserte løsninger, krevende på tjenestenivå og har lange beslutningsprosesser som tar mye tid. Har man en løsning fra før så er det vanskelig å erstatte sånne løsninger, sier han og fortsetter:
– Skal vi sørge for at vi er et selskap i vekst, så ønsker vi å kikke utover vår egen kjerneindustri, men også kikke nedover i pyramiden og adressere pakketerte løsninger til mindre kunder.
Nye markeder
Å bredde seg ut gjelder også andre markeder enn tradisjonelle kringkastere og mediehus. Han nevner bank, finans og offshore som mulige bransjer med økende videobehov til for eksempel internkommunikasjon eller opplæring.
– Vi ser at her kan vi kanskje vinne nye kunder i andre segmenter. Da kan vi få en styrking av produktet, som kanskje også kan komme eksisterende kunder til gode, forklarer Gunnestad.
Allerede har de fått noen kunder, blant annet innenfor offshore og retail.
Vil sikre selskapet
Målet er å vokse som selskap, og bygge opp enda flere arbeidsplasser i Bergen.
– Men mest av alt, selvfølgelig å bygge opp Vimond til å bli en stor, solid internasjonal aktør som tar mer plass enn det vi allerede gjør, sier han.
Den nye strategien og målet gjør også at de har ansatt salgsressurser for å følge opp nye kunder, samt finne nye og undersøke nye markeder.
– Vi har ikke en kjempestor kundeportefølje, men den er veldig voksende nå, og da har det primært vært vekst fra Norge og Sverige det siste året, forteller Gunnestad.
– Det er positivt, og det vil jeg tenke ligger mye i at vi er tilgjengelig på support og har godt renommé fra tidligere store kunder. Det er et litt globalt rykte. Her er det bygget opp medieteknologi fra Bergen primært, og Norge sekundært. Det har vi absolutt hatt gevinst av, sier han.
Å være tilknyttet mediemiljøet i Bergen innenfor kringkasting og media mener han absolutt er en fordel.
– Der har det vært kredibilitet fra sin begynnelse med Vizrt, Storm og Mosart og helt opp til i dag, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no