Sjef for TV2.no, Ida Falch-Olsen

Her skal TV2.no finne vekst: – Under press både økonomisk og teknologisk

Sjef for TV2.no, Ida Falch-Olsen mener de hadde fortjent flere lesere. 

Publisert

– Det er nesten så jeg kan huske dagen det endret seg, og man så fallet, sier nettsjef for TV2.no Ida Falch-Olsen.

Bortfallet av trafikk fra Meta til redaktørstyrte medier gikk hardt utover både Dagbladet og TV 2 - som merket et drastisk fall i fjor.

– Så var høsten forferdelig seig. Men etter nyttår har noe endret sett, uten at vi vet helt hva og hvorfor, sier hun.

Falch-Olsen tok over lederrollen i august, da Derek Bjølgerud ble leder for redaksjonell utvikling og strategi.

I første kvartal har TV 2 en vekst på 13 prosent fra forrige kvartal i daglig dekning. Men de er fremdeles nesten 100.000 bak samme kvartal i fjor, og har på to år mistet 171.540.

Samtid har de i løpet av få måneder vunnet SKUP-prisen, Den store journalistprisen, i tillegg til prisen for årets nyhetsnettsted.

– Det hadde vært morsomt å vinne prisen for årets nyhetsnettsted samtidig som vi og bransjen skjøt fart og vi hadde full kontroll på teknologien, men så er vi nå i under press både økonomisk og teknologisk, sier hun.

Skulle ta igjen Dagbladet

– Man har aldri sett en teknologisk utvikling som har gått så raskt som nå. Vi vet ikke hvor det ender, eller hvor fort det vil gå, men for oss her og nå handler det mye om å finne de rette KI-verktøyene man kan bruke, både for de ansatte og for leserne, sier hun.

I starten av 2022 gikk TV 2 hardt ut og annonserte at de skulle doble trafikken innen 2025. Tre år etter er de på nesten tilnærmet samme sted som i første kvartal 2022.

Målet var å komme over Dagbladet i trafikk. Men i første kvartal er de fremdeles over 180.000 bak den tabloide konkurrenten. 

Selv om nettstedet kan vise til vekst fra forrige kvartal, er de nesten 200.000 lavere i daglig dekning enn de var i slutten av 2022.

– Vi har innsett at det tar lengre tid å nå opp om det vi hadde trodd. Men vi har fremdeles ambisjoner om å vokse, og jeg mener at man objektivt sett kan si og se at TV 2.no er blitt et bedre sted, sier Falch-Olsen.

Hun mener TV2.no ville sett veldig annerledes ut hvis de ikke hadde satset som de gjorde i 2022.

– Så har vi fortsatt ambisjoner. Jeg mener TV2.no hadde fortjent flere lesere. Men vi ser at det er vanskelig å få brukerne til å endre vaner.

Vil ha flere innloggede

TV2.no prøver også å få flere til å logge seg inn. Men der NRK tester spill for å få flere til å logge seg inn, prøver TV 2 blant annet å benytte seg av samspillet mellom TV2.no og TV 2 Play, og gi flere en grunn til å logge seg inn på TV2.no. 

– Det handler om hvilken verdi vi kan gi brukerne. Vi har alltid hatt lineærflater som peker mot TV2.no. Det er litt mer utfordrende på Play, hvor seerne ikke nødvendigvis ser direkte. Det er begrenset hvor lenge vi kan ha en sak om «Farmen» helt øverst, sier Falch-Olsen.

Nettsjef i TV 2, Ida Falch-Olsen

Nå jobber de med reisen fra nettsiden over til spilleren, forklarer hun.

– 70–80 prosent av leserne våre er på mobil. Da er det en utfordring å vise fram noe fra Play. På bussen er man kanskje ikke i modus for verken nyheter, fotball eller «Grey's Anatomy». Men vi håper innlogging kanskje kan gjøre at du kan fortsette der du slapp når du er hjemme, sier Falch Olsen.

I tillegg må brukerne logge inn for å stemme på flere av TV 2s underholdningsprogrammer, som The Voice.

– Men det gir ingen reel verdi for brukerne utover akkurat der og da. Så det vi bruker mye tid på nå, er å diskutere hva som er gode grunner til å logge inn og til å forbli innlogget.

For flere mediehus brukes innlogging både til datainnsamling og personalisering av front. Falch-Olsen forteller at de ikke har noen konkrete planer om personalisering av fronten ennå.

– Det kan hende vi ser på det på sikt. Men det jeg har mest tro på innen personalisering, er å lage en front basert på hvor ofte du er inne. For de som er inne en gang i uken, har jeg tro på å løfte fram det vi er mest stolt av.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS