I første kvartal har TV 2 en vekst på 13 prosent fra forrige
kvartal i daglig dekning. Men de er fremdeles nesten 100.000 bak samme kvartal i fjor, og har på
to år mistet 171.540.
– Det hadde vært morsomt å
vinne prisen for årets nyhetsnettsted samtidig som vi og bransjen skjøt fart og
vi hadde full kontroll på teknologien, men så er vi nå i under press både
økonomisk og teknologisk, sier hun.
Skulle ta igjen Dagbladet
– Man har aldri sett en
teknologisk utvikling som har gått så raskt som nå. Vi vet ikke hvor det ender,
eller hvor fort det vil gå, men for oss her og nå handler det mye om å finne de
rette KI-verktøyene man kan bruke, både for de ansatte og for leserne, sier
hun.
Målet var å komme over Dagbladet i trafikk. Men i første kvartal er de fremdeles over 180.000 bak den tabloide konkurrenten.
Selv om nettstedet kan vise til vekst fra forrige kvartal,
er de nesten 200.000 lavere i daglig dekning enn de var i slutten av 2022.
– Vi har innsett at det tar
lengre tid å nå opp om det vi hadde trodd. Men vi har fremdeles ambisjoner om å
vokse, og jeg mener at man objektivt sett kan si og se at TV 2.no er blitt et
bedre sted, sier Falch-Olsen.
Hun mener TV2.no ville sett veldig annerledes ut hvis de
ikke hadde satset som de gjorde i 2022.
– Så har vi fortsatt ambisjoner.
Jeg mener TV2.no hadde fortjent flere lesere. Men vi ser at det er vanskelig å
få brukerne til å endre vaner.
Vil ha flere innloggede
TV2.no prøver også å få flere til å logge seg inn. Men der NRK
tester spill for å få flere til å logge seg inn, prøver TV 2 blant annet å benytte seg av
samspillet mellom TV2.no og TV 2 Play, og gi flere en grunn til å logge seg inn på TV2.no.
– Det handler om hvilken verdi
vi kan gi brukerne. Vi har alltid hatt lineærflater som peker mot TV2.no. Det
er litt mer utfordrende på Play, hvor seerne ikke nødvendigvis ser direkte. Det
er begrenset hvor lenge vi kan ha en sak om «Farmen» helt øverst, sier Falch-Olsen.
Nettsjef i TV 2, Ida Falch-OlsenFoto: Torill Henriksen
Nå jobber de med reisen fra
nettsiden over til spilleren, forklarer hun.
– 70–80 prosent av leserne
våre er på mobil. Da er det en utfordring å vise fram noe fra Play. På bussen
er man kanskje ikke i modus for verken nyheter, fotball eller «Grey's Anatomy».
Men vi håper innlogging kanskje kan gjøre at du kan fortsette der du slapp når
du er hjemme, sier Falch Olsen.
I tillegg må brukerne logge inn for å stemme på flere av TV 2s
underholdningsprogrammer, som The Voice.
– Men det gir ingen reel verdi for brukerne utover akkurat
der og da. Så det vi bruker mye tid på nå, er å diskutere hva som er
gode grunner til å logge inn og til å forbli innlogget.
For flere mediehus brukes innlogging både til datainnsamling
og personalisering av front. Falch-Olsen forteller at de ikke har noen konkrete
planer om personalisering av fronten ennå.
– Det kan hende vi ser på det
på sikt. Men det jeg har mest tro på innen personalisering, er å lage en front
basert på hvor ofte du er inne. For de som er inne en gang i uken, har jeg tro
på å løfte fram det vi er mest stolt av.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no