Solveig Husøy i Norsk Redaktørforening

MENINGER:

Tiden er ute for Medienettverkets kvinnefokus

«Hvor lenge skal Medienettverket fortsette med kvinnekonferanser, kvinneprogram og kvinnepriser, når de virkelige utfordringene handler om andre typer mangfold? », skriver Solveig Husøy i denne kommentaren.

Publisert Sist oppdatert

Denne uka fylte Medienettverket igjen salen på Pressens hus nesten utelukkende med kvinner. På programmet sto som vanlig nesten bare kvinner, og det skulle deles ut priser til kvinnelige medieledere. «Visst fanden trenger vi Medienettverket», skriver Medier24s redaktør Hanne McBride. Ja vel? I så fall trenger Medienettverket en skikkelig realitetsorientering og snuoperasjon.

Realiteten er denne: I Redaktørforeningen er det jevn kjønnsfordeling helt opp til 50 år. Ser vi på gruppa under 40 år, er mer enn halvparten kvinner. 

Da Medienettverket ble stiftet i 1998, var det et nettverk for sin tid, med ambisjoner om å løfte fram kvinnelige ledere og ledertalenter i en bransje som virkelig trengte det - «Herr Redaktør»-foreningen intet unntak. I 2005 var under 20 prosent av ansvarlige redaktører i landet vårt kvinner. Det er ikke så rart da at mannsdominansen fremdeles er stor blant de eldste.

Vi har mye å takke både Redaktørforeningens kvinneprosjekter og Medienettverket for, og ikke minst arbeidet som er gjort gjennom mentorprogrammet i MBL. Men når kjønnsbalansen inn i lederstillinger så til de grader er i ferd med å jevne seg ut, får kvinnefokuset i Medienettverket en bismak det er på tide å gjøre noe med. 

Ser vi på utdanningene og rekrutteringen til journalistyrket, er det liten grunn til å bekymre seg for kvinners plass i bransjen (om noe, burde vi ha et våkent blikk for rekrutteringen av menn). Det gjelder definitivt ikke for kulturelt mangfold og funksjonsmangfold.

Tidligere i høst la Fritt Ord og Retriever fram rapporten «Hvem kommer til orde i norske medier?», som viser sammenhengen mellom mangfold i redaksjonene og valg av kilder. Rapporten er en påminnelse om at rekruttering har en direkte effekt på medienes evne til å speile samfunnet rundt oss. 

«Jeg har sett folk som meg komme og gå i dette yrket, ofte fordi de ikke fungerer som allroundjournalister. Kanskje skal vi drive mer opplæring da, hvis vi virkelig mener noe med det», sa debattredaktør Ahmed Fawad Ashraf i Avisa Oslo under fremleggelsen av rapporten. 

Skal vi få nye grupper inn i bransjen, må vi tenke nytt både om hvordan vi rekrutterer, hvordan vi bygger kompetanse over tid, og hvordan vi legger til rette for utvikling og lederoppgaver. 

Her kan Medienettverket gjøre en forskjell. Med mer enn ett kjønn representert.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS