Det svenske konkurransetilsynet har sett på Schibsteds kjøp av TV-kanalen TV4.
Schibsted legger over 6,5 milliarder kroner på bordet for å kjøpe både TV4 og den finske kanalen MTV av Telia.
Tilsynet har sett på om det blir uheldig konkurranse det svenske annonsemarkedet, og har blant annet hentet innspill fra andre aktører i markedet.
Der er det enkelte aktører som mener konkurransen kan påvirkes.
«..for eksempel dersom det felles selskapet etter sammenslåingen begynner å tilby kombinasjonspakker som inkluderer lineær-TV, hvor TV4 Media er en sterk og betydelig aktør. Digitalt annonseplass kjøpes i mange tilfeller fra både Schibsted Media og TV4 Media», skriver tilsynet.
Konkurransetilsynet konkluderer likevel med at kjøpet ikke påvirker konkurransen.
«Samlet sett har undersøkelsen ikke funnet støtte for at TV4 Medias posisjon innen lineær-TV etter sammenslåingen vil kunne brukes på en måte som risikerer å vesentlig hemme effektiv konkurranse gjennom kombinasjonstilbud».
Mer brukerbetaling
TV4 vil satse mer på brukerbetaling og å bygge opp sine streamingplattformer, sa TV4-sjef Mathias Berg i mai.
– Vi har fortsatt et stort inntektsbein i annonse, men over tid kommer også vi til å få flere brukerbetalinger. Det kommer til å bli en større andel av totalen, sa han da.
Schibsteds Siv Juvik Tveitnes har tidligere uttalt at hun tror salget kan sluttes i tredje kvartal i år.
Dobler omsetningen
Schibsteds omsetning vil lande på rundt 15 milliarder kroner når de får TV4 og MTV inn i porteføljen – det er nesten en dobling fra Schibsted Medias omsetning på 7,6 milliarder kroner i 2023.
– TV4 er den største kommersielle kanalen i Sverige og har en helt unik posisjon. Det er en god måte for Schibsted å ta posisjon innenfor det de har kommunisert at er den underliggende strategien, innenfor lyd og levende bilder, sa First House-rådgiver Jarle Nakken til Medier24 da kjøpet ble kjent.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no