Kristin Ward Heimdal, daglig leder og ansvarlig redaktør i Podme Norge.

Podmes lydboksatsing: Inngått avtaler med flere store forlag

Men sjefen for Podme Norge vil ikke kommentere prisen.

Publisert

Tirsdag lanserte Schibsted-eide Podme lydbøker i Norge. Det utvidede lydtilbudet har allerede vært en del av porteføljen i Sverige og Finland siden juni.

Katalogen vil bestå av flere tusen titler ved lansering, skriver Podme Norge-sjef Kristin Ward Heimdal i en e-post til Medier24.

– Utvalget vil øke løpende i takt med nye avtaler og lanseringer fra forlagene.

Podme har inngått avtale med flere store forlag i Norge - blant andre Gyldendal, Aschehoug, Bonnier, Kagge, Vigmostad & Bjørke, Oktober og Samlaget, opplyser Podme-sjefen.

– Det gir oss en bred og solid katalog allerede ved lansering, og vi er i dialog med flere aktører for å utvide utvalget ytterligere.

Foreløpig samarbeider de kun med forlag i Norden, og tilbyr kun versjoner av bøker skrevet av utenlandske forfattere oversatt til nordiske språk - lydbøker lest inn å svensk og finsk blir tilgjengelig på den norske plattformen.

Da Podme lanserte lydbøker i Sverige og Finland uttalte toppsjefen Martina Göransson at bokmarkedet i Norge er regulert på en måte som gjør det mer komplisert å gå inn i det markedet.

Heimdal skriver at de har trengt mer tid:

– Norge har en boklov som stiller krav til strømmeaktører om å også tilrettelegge for stykksalg av lydbøker. Det er ikke tilsvarende regulering i Sverige og Finland, så vi har trengt litt mer tid for å få på plass dette. Vi har valgt å inngå et samarbeid med ebok.no for å tilrettelegge for stykksalg.

Hun vil ikke kommentere hvor mye de har måttet punge ut for lydboksatsingen.

– Vi kan ikke kommentere avtalene vi inngår, men vi følger etablerte praksiser i bransjen. Målet vårt er å tilby konkurransedyktige betingelser og bidra til en bærekraftig verdikjede for litteratur i Norge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS