Nina Vesterby, administrerende direktør i Story House Egmont, sier de nå må sette på bremsene.

Story House Egmont må kutte 70 millioner

Et sterkt presset mediemarked og de stadig økende kostnadene på blant annet distribusjon og trykk, gjør at Story House Egmont må redusere kostnadsbasen med 70 millioner kroner i 2024.

Publisert Sist oppdatert

– De siste månedene har vi for alvor merket konsekvensen av endringene i makroøkonomien med økte renter og en kraftig prisøkning som rammer folk flest, og som demper kjøpekraften. Det samme gjelder blant de aktørene som annonserer i våre publikasjoner og på våre nettsteder. Flere har satt på bremsene, og det påvirker naturligvis også vår virksomhet, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Story House Egmont. 

 Kombinasjonen med økt kostnadsbase på grunn av økte priser på trykk og distribusjon og ikke minst en svak norsk krone, som gir valutatap siden mange aktører handler trykketjenester i euro, gjør situasjonen enda mer utfordrende, skriver selskapet. 

– Vi skal finne 70 millioner i besparelser for å demme opp for den markedssituasjonen vi står i. Dette betyr at vi må redusere det totale kostnadsnivået, og trolig omprioritere eller nedskalere noen av satsningene vi har på trappene. 

Hun legger til at hvilke områder som blir berørt er noe de jobber med. 

– Og det er naturligvis viktig at denne prosessen ikke drar for mye ut i tid. Vi kan dessverre ikke utelukke at det vil innebære nedbemanning, sier Vesterby. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS