I oktober ble det kjent at Skatteetaten vurderer moms på 500 millioner kroner for VG+ for perioden juli 2020 til desember 2024.
Nå er det dialog mellom partene, som er Skatteetaten, Schibsted og Vend.
Konsernsjef i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, legger ikke skjul på at varselet kom brått på.
– Det kom veldig overraskende på oss, og Skatteetaten har ikke vært tydelig med deres tolkning av regelverket og hvorfor dette treffer VG på den måten det gjør. Derfor er det viktig for oss å være i dialog med Skatteetaten for å forstå bedre rundt dette, sier hun til Medier24.
Skatteetaten svarer:
Medier24 har forelagt kommentaren for Skatteetaten. Avdelingsdirektør Vegard Kristiansen svarer følgende i en e-post:
– Vi har en pågående dialog som blant annet inneholder Skatteetatens vurderinger. Generelt kan vi si at Skatteetatens vurderinger bygger på om lovens vilkår i det enkelte tilfelle er oppfylt. Vurderingene bygger på generelle prinsipper i tråd med lovgivning og lovgivers intensjon med vekt på rettssikkerhet og likebehandling.
Schibsted-toppen er knapp med hva hun vil kommentere, men forteller at driften fortsetter som vanlig, og at de ikke gjør noen tilpasninger som følget av varselet.
– Vi har ikke forstått hva varselet handler om, og da er det vanskelig å gjøre tilpasninger. Det er absurditeten i det, kommenterer hun.
Uforutsigbart
Schibsted-sjefen har nettopp stått på scenen under MBLs julefrokost og pratet blant annet om behovet for forutsigbare rammer for redaktørstyrte medier.
Til Medier24 sier hun at varselet sender signaler om at det er en uforutsigbarhet for rammevilkårene til mediene.
– Det å ha forutsigbare rammevilkår for bransjen når vi står i så utrolig store endringer og omstillinger som vi gjør, det er utrolig viktig, sier hun og fortsetter:
– Det er det en samlet bransje faktisk ber politikerne om. Vi må ha større forutsigbarhet. Når dette kommer seilende inn fra siden uten noen form for forvarsel, er det sjokkerende, vil jeg si.
Plattformnøytral moms
En annen sak som kan sies å ha kommet seilende inn fra siden uten forvarsel, er fjerningen av plattformnøytral momsfritak, som trådte i kraft i 2023.
– En samlet bransje har jobbet mot å reversere dette. Det har vi fortsatt ikke klart. VI føler at vi har alle politiske partiene med oss, men foreløpig har vi ikke fått gjennomslag for dette, som er uforståelig.
Hun mener det handler om fremtiden til de redaktørstyrte mediene og evnen til å drive med innovasjon og produktutvikling for å tilpasse seg en ny mediehverdag.
Å ha plattformnøytral moms innebærer at mediene står friere til å jobbe med ulike formater, men også ulike innholdstyper, som nyheter, sport og underholdning.
– Over tid, hvis dette blir stående, så kommer det til å påvirke hvordan man jobber med produktutviklingen vår. Vi må lage gode, relevante medieprodukter for fremtidens publikum, og vi trenger et plattformnøytral momsfritak for å understøtte det, sier Juvik Tveitnes, som håper det løser seg over tid.
Vil ha data på agendaen
Juvik Tveitnes understreker at plattformnøytral moms er viktig å arbeide videre med. Medienes behov for bruk av data trekker hun frem som en annen viktig sak å arbeide for.
– Data er den viktigste valutaen i en digital økonomi, sier hun og mener norsk mediebransje har vist at de kan bruke data på en forsvarlig måte siden medieøkonomien ble mer digital.
Hun ønsker data høyere på agendaen, og mye mer fleksibilitet i hvordan mediene kan jobbe med data. Hun advarer mot en så streng tolkning av GDPR at det ikke blir mulig for de redaktørstyrte mediene å ha en nødvendig dialog med brukerne om data og samtykke.
– Det er helt nødvendig for oss å få frem at god journalistikk er dyrt å produsere og at den må finansieres på en eller annen måte. Enten med data eller med penger.
Medier24 har vært i kontakt med Vend, som viser til tidligere svar om at de ikke deler varselet mens saken er under behandling.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no