Tradisjonen tro, fordi vi jobber i en bransje som lever og ånder for priser, deler vi ut årets Medier24-priser.
Vi bør ikke bare hylle store gravearbeid, strategiendringer og de beste redaktørene i hvert fylke. Det trengs også priser for mer obskure bragder.
La oss starte med en klassisk kategori. Årets pushpriser:
Årets raskeste graviditet:
Elisabeth Moss annonserte graviditet og fødsel på samme dag, skal man tro TV 2s push.
Vi gratulerer uansett! Praised be!
Årets telling:
Hvor mange var på Rådhusplassen for å hylle landslaget? Politiet (med TV 2 på laget) og Aftenposten er uenige. Nå skal ikke vi legge oss borti hvordan Aftenposten analyserer disse tingene, men velger heller å hylle at man gjør egne undersøkelser!
For ordens skyld: Medier24 har ikke gjort egne analyser over hvor mange som var foran rådhuset, og kan derfor ikke si hvem som har rett.
Årets lokale vinkel i riksavis:
Hvordan «drar vi noe hjem», og samtidig strekker ut en hånd til landsdelen som mener man er en Oslo-avis uten forståelse av områdene nord for Dovre?
Gratulerer til Aftenposten som klarer å trekke en kobling mellom Harrods og Altaposten i samme pushvarsel.
Årets lokale morgenpush:
Noen ganger må man sørge for at leserne forstår hva de får. Her får de morgenpushen for onsdag.
Årets mest forvirrende push:
Okei, Aftenposten, her har noen misforstått. For var det pushen som ikke skulle ut, podkasten som ikke skulle publiseres? Eller en beskjed til leserne?
Årets «se oss»:
Trodde du det var en prisutdeling for pushvarsler uten at Dagbladet får omtale? Aldri!
Da både Amedia, Dagbladet og Sol møtte tekniske problemer i desember, ble det tilløp til panikk. Mens Sol klarte å sende ut pushvarsler, slet resten. Men Dagbladet tok ansvar for å fortelle verden om at faren var over, da teknologien fungerte.
Årets dødsfall-melding:
Vi kjører på med flere Dagbladet-priser.
I mars ble Athena erklært død på månen etter å ha bommet på landingsstedet og havnet i et iskaldt krater.
Og i en verden hvor vi etterhvert må lære oss å leve side om side med robotene, er det viktig å ha den samme terskelen for når en robot dør.
Man or machine, vi minnes Athena uansett.
Årets desidert beste push:
Men selv om mange pusher har fått pris i år, er det bare en push som kan bli årets store. Og her var det ikke tett i toppen. Det blir Dagbladet som stikker av med prisen for denne, selvfølgelig. Den har alt! Den har tequila, den har krise, og den har en norsk vinkel på en internasjonal sak. Hurra! Gratulerer til både Dagbladet og Rita.
Så over til litt andre priser fra året som har gått: Først ut er titlene:
Årets mest skitne tittel:
Vi kan si mye her. Hvor mye fnising var det på desken til TV 2 da denne gikk ut? Var det ingen fnising? Uansett, bra jobba!
Årets uheldige tittel-klipping
Det har vært et begivenhetsrikt år i politikken. Så mye har skjedd at det er er lett å glemme noen av sakene. Som at det ble ganske så hett på stortinget i starten av året. I fjor havnet saken til Dagbladet med Trygve Slagsvold Vedum som oppfordret til ligging i fjorårets kåring. Nå virker det som Vedum har tatt med ideene hjem til eget hus. Hurra til BT for god oppfølging.
Årets gjentagende tittel:
Som nyslått konsernavis er det viktig å behandle våre konsernsøstre likt som andre medier. I år som i fjor tar vi tak i vår eldste søster, KOM24. I høst leverte de den sterkeste tittelen på en god stund.
Det skal godt gjøres å få brukt tre markedsførings-ord i samme tittel. Men det klarer de. Vi gratulerer! Må dette gi mer penger i markedsføringsbudsjettet.
Årets innledning:
Martin Lægland slutter aldri å imponere. VGs spydspiss vil alltid ha en høy stjerne hos Medier24. Og i år gir vi han prisen for innledningen på dette intervjuet med KrFs nye.... ja, skal vil kalle han spinndoktor?
Også en fin påminnelse for Hadle Bjuland at journalister kan komme på å ta deg på ordet.
Så til priser i alternativ-kategorien:
Årets åpenhetspris
Vi ønsker å hylle at mediene til stadighet blir flinkere til å være åpne om egne metoder. NRK skal være en foregangsfigur i Medie-Norge, og det er de i denne saken. Spørsmålet vi stiller oss er: Ble teksten kontrollert grundig?
Årets forsoning:
Steinar SuvatneFoto: Kent Olsen
I fjor kåret vi Steinar Suvatne og Jørgen Gilbrant til årets duo. Men visste du at sluggerne i Nettavisen også har andre venner?
Da NRK ved en feil publiserte «lockerroom talk» fra podkasten Kommentert, ble et vennskap mellom Steinar Suvatne og Einar Waage satt på prøve. For i tillegg til at trioen i podkasten harselerer med Eivind Trædal, blir også Suvatne og Gilbrant sin podkast gjort narr av. Waage kjører på med en parodi av sin gode venn Suvatne.
Heldigvis kunne Journalisten fortelle at vennskapet ikke var skadelidende, og at de to fremdeles er venner.
Årets modigste journalist:
I en mediehverdag hvor kampen om oppmerksomhet spisser seg stadig, oppfordres journalister ofte til å by på seg selv. I år har NRKs Maja Bachke Thomassen tatt den soleklart øverste plassen i denne kategorien.
I en videoreportasje som stiller spørsmålet «Hvor kan kvinner gå i baris», vandrer Tomassen toppløs rundt i Bjørvika for å se hvor det er greit for kvinner å gå toppløs.
Skjermdump: NRK
Krigsjournalister, step aside! Dette er det modigste vi har sett det siste året. Gratulerer til Thomassen med lettkledd pris!
Årets rettelse:
I forbindelse med at Høyre ble like irrelevante som redaktørstyrte medier under valget (eller var det motsatt), kom flere medier med saker om at Erna Solberg måtte vurdere sin stilling. For VG gikk det litt fort i svingene da de skulle fortelle leserne hvor lenge Solberg hadde vært politiker, og hun ble plutselig verdens lengstlevende politiker.
Heldigvis vanker det en pris til VG for en nydelig morsom rettelse.
Og selv om denne prisen strengt talt burde gått til Medier24s egne kakekreasjoner, skal vi som bransjeavis favne hele mediebransjen. (Medier24-journalist Torill Henriksen er dundrende inhabil her med tanke på at hun lager kakene i vår redaksjon red. anm.)
Og når Fædrelandsvennen strigler opp tre middelaldrende menn i T-skjorte, caps og solbriller, og kjører på med en gigantisk sjokoladekake på 12 meter, fortjener dette selvfølgelig en pris. Så kunne de fått kritikk for å ikke velge 15 meter kake til 150 års jubileet, men med prisen på kakao for tiden, og økonomien i mediebransjen, ser vi mellom fingrene på det.
Og siden dette nok er det eneste bilde vi får av konsernsjef Per Axel Koch og adm. dir. i Polaris Media Sør Håvard Kvalheim med caps, må det jo hylles!
Sjefredaktør Eivind Ljøstad deler ut sjokoladekake. Til høyre, konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch.Foto: Kjartan Bjelland / Fædrelandsvennen
Årets PFU-klage:
Noen ganger kommer det klager til full behandling som sjokkerer og overrasker. Om det så er hemmelige klager fra statsråder, klager fra redaktører mot andre redaktører, eller uvante punkter.
Men årets mest oppsiktsvekkende klage kom i mars, da Journalisten meldte at Durek Verret hadde klaget inn PFU til PFU. Det kunne se ut som det gikk fort i svingene for vår konkurrent, men det hadde vært en svært underholdende klage om den hadde vært reell.
Årets «Det skal ikke skje»:
Det er flaut å melde noen dø når de lever i beste velgående. Den verste tabben på feltet sto NTB for i 2017, da de meldte kongen død, og daværende sjefredaktør måtte sende brev til kongen og beklage.
Dette førte til at nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken måtte rykke ut og beklage, med den klassiske setningen: «Feil som dette skal ikke skje».
Årets antrekk:
I september kom en av årets sjokkavganger da Frode Hansen gikk av på dagen som sjefredaktør i Dagbladet. Siden dette gjør at Hansen ikke kan innkassere priser i Medier24s kåring på en stund (før han eventuelt får seg ny jobb i mediebransjen), må vi hylle den avgåtte redaktøren litt ekstra.
Og det vil vi si er en bragd i en avis hvor politisk redaktør har mer spenstige sokker enn de fleste hipstere.
Frode Hansen.Foto: Kent Olsen
Årets skattetabbe:
Apropos Frode Hansen. Du trodde kanskje at årets største skattetabbe var at Amedia sine aviser tok for mye Møllers Tran og glemte regelen om hvor mange fra hver kommune man kan ha i hver liste? VG og Altaposten meldte at Amedias aviser gikk ut med skatteinformasjon til 301.673 personer i Norge, langt over grensen til 100 personer per kommune.
Nei, vi er mer navlebeskuende enn det, så her må vi piske oss selv. Etter å ha gått på autopilot i noen år, ble det oppdaget en grov feil i en av våre skattesaker. En slags Anne Holt-déjà vu. Vi har forvekslet Frode Hansen med Frode Hansen. Her burde vi skjønt at Dagbladet-Hansen ikke ville hatt en inntekt på under to millioner. Men nå har vi lært. Og beklaget. Egentlig burde vi beklaget til ALLE Frode Hansen i Norge. Men vi lover å aldri klage på at redaktører har lange, kompliserte navn.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no