Ansvarlig redaktør og daglig leder i forskning.no, Aksel Kjær Vidnes.
Foto: Kent Olsen /skjermdump forskning.no
MENINGER:
Enn så lenge bidrar en real ostegrill
«Den siste tiden har jeg fått en del spørsmål om hvorfor vi har annonser på forskning.no.», skriver Aksel Kjær Vidnes.
Forskning.no er en del av demokratiberedskapen i Norge. Det er store ord, men jeg står for det: Ingen medier i Norge når så mange med nye forskningsresultater og forskningsbasert debatt hver dag. Med 40 millioner sidevisninger i fjor er vi folkets fremste kilde til forskning.
Den siste tiden har jeg fått en del spørsmål om hvorfor vi har annonser på forskning.no. Det kan jeg forstå.
Jeg er samtidig glad for alle som ønsker å annonsere på forskning.no og bidra til at vi kan oppfylle vårt samfunnsoppdrag: Blant annet å formidle ny forskning, utføre kritisk journalistikk om kunnskapsgrunnlaget til de store temaene i samfunnet, og bidra til en faktabasert samfunnsdebatt.
Men jeg er også enig i at «ostegrill» ikke akkurat er helt i vår profil. (Ikke et vondt ord om ostegrill, så klart, bortsett fra at forskningen neppe støtter det som en ensidig del av et sunt kosthold.)
Nylig fikk jeg spørsmål fra en leser som lurte på hvordan vi ikke kan være i stand til å finansiere driften vår på annet vis. Svaret har flere sider.
Det ene er at det er generelt vanskelig å finansiere uavhengig journalistikk i Norge. Annonsemarkedet for aviser i Norge har dalt den siste tiden. Veksten i avismarkedet har vært innenfor digitale abonnementer (+ordninger / betalingsmur). Det skal ikke forskning.no ha, fordi vi skal være gratis og åpne for alle i hele landet, uavhengig hvor gamle de er og hva de kan betale for å lese en avis.
Jeg støtter alle aviser som baserer seg på abonnement, og gratulerer dem med inntektene og mulighetene for pressestøtte som dette gir. Journalistikk koster.
Men vi må ha en annen profil. Og det koster det også.
Den andre siden av dette er at forskning.no har finansiering fra hele norsk forskningssektor. Vi er et spleiselag for forskningen. Men andelen midler til forskning.no fra forskningssektoren har gått ned over flere år.
Fusjonene i universitets- og høyskolesektoren har ført til en betydelig nedgang i midler, som vi har måttet kompensere med kommersielle inntekter. For at vi skal kunne holde et høyt nivå og oppfylle vårt samfunnsoppdrag. Vi jobber med å finne løsninger på dette.
Vi jobber for å finne annonsører som ønsker å støtte opp om vår oppgave, og som passer profilen vår, og som gjør at vi kan ha mindre reklame. Men vi kan ikke være foruten slik dagens finansiering er.
Annonseinntektene våre i dag lønner ca. 4 av 10 journalister. Det er journalister vi aldri kan unnvære. Det ville gått hardt ut over forskningsjournalistikken i Norge.
Enn så lenge bidrar en real ostegrill for demokratiberedskapen i Norge. Så takk for det!
God sommer - send mer penger!
———————————————-
Teksten ble først publisert på redaktørens LinkedIn-profil, og er gjengitt med tillatelse.
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.