Amedia leverte et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner i 2024, opp fra 287 millioner kroner i 2023, skriver konsernet i en pressemelding.
Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser i papirverdikjeden, ifølge Amedia.
Resultat før skatt var 182 millioner kroner, opp fra 43 millioner kroner i 2023.
Resultatet i 2024 påvirkes i liten grad av oppkjøpet av Berlingske Media, som skjedde i desember i fjor.
– Til tross for et krevende annonsemarked, var 2024 et vekstår for Amedia. Konsernet tok gjennom oppkjøpet av Berlingske Media posisjon som et av Nordens ledende mediekonsern, sier konsernsjef Anders Opdahl.
Den nye danske porteføljen, sammen med de norske avisene, styrker Amedia i en tid redaksjonelle medier er under press, mener han.
– Samtidig vokste Amedia også videre i Norge, gjennom både digitaldrevet vekst i antall abonnenter og abonnementsinntekter, men også gjennom etableringen av RA Stavanger og kjøpene av Vaksdalposten, Hordaland og Kronstadposten, påpeker han.
Inntektene sank fra 4,1 milliarder i 2023 til 4 milliarder i fjor. Konsernet forklarer nedgangen med salg av distribusjonsvirksomheten til Schibsted.
Ifølge Amedia kompenserte økte digitale opplagsinntekter for mer enn papirdrevet fall i annonseinntektene. Den digitale veksten skyldtes utvikling i antall +Alt-abonnenter, men også tilgang av kjøpt virksomhet.
– +Alt er blitt en nasjonal suksess i Norge med landets største nettverk av nyheter og tilgang til mer enn 100 aviser, podkaster og direktesendt sport – alt i ett abonnement. I Norge hadde Amedias egeneide aviser 705.000 abonnenter ved utgangen av 2024. Av disse har nesten 400.000 tegnet +Alt-abonnement, sier Opdahl.
Amedia reduserte driftskostnadene i 2024 med 216 millioner kroner.
– Amedia har over tid arbeidet med å tilpasse kostnadene i papirverdikjeden. En sterk digitalposisjon er en forutsetning for dette, og sammen med digital abonnementsvekst, var reduserte trykk- og distribusjonskostnader den viktigste forklaringen til resultatforbedringen fra 2023. I tillegg sank kostnadene med salget av distribusjonsvirksomheten etter første halvår, sier konserndirektør for finans, strategi og kommersiell drift, Gisle Torheim.
De heldigitale opplagsinntektene økte med 208 millioner, og utgjorde 59 prosent av de samlede abonnementsinntektene i den norske virksomheten i 2024. Antall digitale abonnenter økte med 10,8 prosent.
– Veksten i digitale inntekter og abonnenter viser at vi lykkes med å tilpasse oss de strukturelle endringene i mediebransjen. Det er avgjørende, fordi en digital bærekraftig forretningsmodell er en forutsetning for at vi skal levere på vår strategi med å utvikle sterke og viktige mediehus, sier Torheim.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no