Gyda Oddekalv ble kastet ut av Dagsnytt 18-studio tirsdag denne uken.
Foto: Skjermbilde fra NRK
MENINGER:
Hun ble kastet ut av studio, men vant kanskje likevel
«Når de mest høylytte innslagene får flest delinger, sendeflater og klikk, skapes det en tydelig belønning for å bryte med de satte reglene», skriver Andreas R. K. Jacobsen.
Gyda Oddekalv, fra Generasjonspartiet sin opptreden i Dagsnytt 18 har skapt reaksjoner. Men bør vi også rette blikket mot dem som valgte å gi opptreden plass i alle flater etterpå?
I en medievirkelighet der småpartier kjemper om sekunder med sendetid, kan selv et totalhavari fungere som katalysator for oppmerksomhet. Hvor mange flere vet i dag hvem Gyda Oddekalv er, hvor mange har søkt opp Generasjonspartiet, klikket seg inn på nettsiden, eller snakket om dem i lunsjen?
Det er tross alt ikke hver dag et så lite parti fronter nesten alle nettaviser.
Frøya Skjold Sjursæther fra Grønn Ungdom fortjener honnør for å holde roen gjennom hele sendingen. Det gjorde kontrasten tydeligere, og budskapet hennes desto mer troverdig. Men det var (dessverre) ikke GU som lagde overskriftene.
Poenget er ikke å applaudere opptredenen, men å erkjenne virkemiddelet. Kommunikasjon handler ikke alltid om kvalitet, noen ganger handler det også om å være synlig.
Her spiller også mediene en aktiv rolle. Når de mest høylytte innslagene får flest delinger, sendeflater og klikk, skapes det en tydelig belønning for å bryte med de satte reglene. Det betyr ikke at journalistikken er dårlig, men at store ord kan vinne over substans.
I stedet for å styre samtalen mot sak, risikerer man å forsterke det som skaper mest støy. Det gir de små partiene et sterkt insentiv til å teste grensene, i håp om å få bli sett.
Og kanskje er det nettopp det vi så i Dagsnytt 18 denne tirsdagen.
Der politikken kan tillate seg å provosere for å bli husket, er terskelen høyere i næringslivet. Ingen konsernsjef vil bli kastet ut av studio for å skape trafikk. Det er grenser for hvor mye omdømmerisiko som kan veksles inn i eksponering.
Men kanskje er det nettopp derfor næringslivets kommunikasjon ofte oppleves som så ufarlig, og så lett å glemme. Pressespråket er trygt, glatt og godkjent. Resultatet er dessverre ikke alltid spesielt oppsiktsvekkende.
Det er fullt mulig å lage god, tydelig og ansvarlig kommunikasjon uten å rope. Men du må fortsatt få noen til å lytte. Det klarte Gyda Oddekalv, på godt og vondt.
Nå blir jobben til Gyda Oddekalv og Generasjonspartiet å bygge opp igjen sin egen kredibilitet og seriøsitet, slik at hun og partiet blir invitert igjen. Det tror jeg blir en bratt oppoverbakke.
———————————————-
En annen versjon av innlegget ble først publisert i KOM24.
Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.