– Samarbeid og standardisering
av videoformatet er en god start. Det er et godt initiativ, sier Jan Morten Drange, leder av ANFO.
Nylig ble det kjent at Schibsted, Aller, Amedia og TV 2 går inn i et nytt annonsesamarbeid om felles standard for videoannonser.
– Forenkling og standardisering
er noe ANFO har etterlyst og heiet på i mange sammenhenger.
Det ropes høyt i bransjen om hvor stor del av annonsemarkedet
som nå går til Meta og Google. GroupM anslår at globale aktører som Meta,
Google, Snapchaat og TikTok vil stå for halvparten av det norske
reklamemarkedet i 2025. I fjor var hele markedet verdt 26,6 milliarder kroner.
– Kan bli verre
Drange er klar på at det ikke hjelper å stadig påpeke at tech-gigantene
tar en større og større andel.
– Jeg har sagt mange ganger
at løsningen er samarbeid. Det må være slik at du kan kjøpe annonsene i én plattform,
og at det er en selvbetjeningsløsning, sier han.
– Vi må ikke glemme at en del
av grunnen til at mange velger å gå til de internasjonale plattformene, er at
det fungerer. Annonsører er ute etter det som skaper effekt, og som er sømløst.
Medier24-redaktør Erik Waatland skriver i en kommentar at samarbeidet
mellom konsernene er altfor lite og altfor sent.
Drange mener det ikke er for sent å snu skuta og begynne et
større samarbeid.
– Det at techgigantene tar
halvparten av markedet er ikke en nyhet, noen har gjort det til en nyhet. Så
skal vi ikke glemme at tallene er mye verre i Sverige og Danmark. Så det kan
potensielt bli verre, sier han.
– Når de mindre bedre
Sømløshet er viktig, påpeker Drange.
– Det må gjøres enklere.
Troverdighet og tillit er kjempeviktige verdiger, og det vet vi. I tillegg viser
undersøkelser at annonsørene ønsker å kjøpe lokalt. Men da må det bli enklere.
Suksessen til Facebook og Google er at de når de mindre
annonsørene bedre, mener Drange.
– En ting er de store, profesjonelle
aktørene. Men de små, som gjør dette på egen hånd, og kanskje ikke har et
forhold til redaktørstyrte medier, de må få en enklere løsning.
Selv om vi i Norge er prisgitt et bredt mediemangfold i
Norge, kommer det ikke av seg selv, sier Drange.
– Det blir for enkelt å kaste
ballen til annonsørene og si at de må velge redaktørstyrte medier. Dette
ansvaret må vi ta sammen, og løsningen ligger i enkeltheten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no