Vi våknet i dag til nyheten om at fire av de største mediehusene i landet samler seg om en felles standard for videoannonser. Hurra!
Min første tanke var at endelig har noen våknet, for samarbeid er nøkkelen mot de globale gigantene. Min neste tanke var: Altfor lite, altfor seint.
Jeg har egentlig ikke lyst til å være han fyren som hoier og skriker over at verden er i ferd med å kollapse hvis vi ikke gjør noe, men bransjen gjør det veldig vanskelig. Fakta er at Google og Facebook snart har tatt halve reklamekaka i Norge. GroupM anslår at globale aktører som Meta, Google, Snapchat og TikTok i 2025 vil stå for over halvparten av det norske reklamemarkedet, som i 2024 hadde en verdi på 26,6 milliarder kroner.
Det er over 10 milliarder kroner som hvert år forsvinner ut av landet og inn i systemer vi ikke har kontroll på – og som ikke gir noe tilbake til det norske medielandskapet. Og likevel har vi brukt årene på å krangle om formater, filtyper og hva vi skal kalle 6-sekunders annonser. Vi har stått i hver vår silo og snakket om samarbeid, men gjort det motsatte.
Derfor skal Schibsted, Amedia, TV 2 og Aller få honnør. De har gjort noe. De har tatt et grep. De har innført en felles standard for videoannonser og sagt høyt og tydelig at annonsørene må få det enklere. Det er helt riktig tenkt – og lenge etterlengtet. Men vi må ikke lure oss selv til å tro at dette er det store gjennombruddet.
Dette er hygiene. Det er det minste vi burde hatt på plass for lenge siden. Og hvis vi ikke følger opp dette med langt mer radikale grep, så hjelper det lite. For hvor er planen for display? For native? For self-service-løsninger og sanntidsdata? Hvor er den store plattformen som gjør det mulig for mediebyråene å kjøpe på tvers – sømløst, effektivt og transparent?
Jeg føler meg veldig trygg på at en rekke store annonsører lett hadde valgt trygge og gode redaktørstyrte medier over amerikanske og kinesiske apper som ikke tar samfunnsansvar. De er opptatt av konteksten reklamene deres blir sett i. Men de vil være der folk er, de vil ha sanntidsdata, de vil ha effekt. Da må vi gi dem akkurat det. Jeg har en sterk oppfordring til bransjen om å samle seg om dette initiativet. Det er på trynet at ikke flere mediekonsern er med på dette – de må kjenne sin besøkstid. Så må initiativet utvikles og utvides til å bli noe langt mer. Så vi faktisk blir en reell konkurrent til desinformasjonsmaskinene fra de globale gigantene.
Hvis vi virkelig vil konkurrere med Meta og Google, må vi rigge oss deretter. Vi må bygge noe som er så godt, så brukervennlig og så effektivt at det blir vanskelig å si nei til. Det holder ikke med gode intensjoner og en PowerPoint i møte med Gillette og Coca-Cola. Da må vi stille med ett grensesnitt, én kontaktflate og én samlet plattform for det norske markedet – og etter hvert Norden.
Vi har vært flinke til å lage innhold. Vi har vært verdensledende på journalistikk og samfunnsoppdrag. Men vi har vært for dårlige på å selge det. Det er faktisk en bransjeskandale at vi ikke har vært i stand til å samarbeide på kommersiell front før nå – og det er en dødssynd hvis vi stopper her.
Fortsetter vi å somle, er det ikke Meta som knuser oss – det er vår egen handlingslammelse.
———————————————-
Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.