Sjefredaktør Janne Johannessen i DN svarer Medier24-redaktør Erik Waatland.

MENINGER:

Et snev av familie­drama er bare sunt for næringslivspressen

«DN er og blir storesøsteren i vårt marked», skriver sjefredaktør Janne Johannessen i Dagens Næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

«Er DN i ferd med å bli lillebroren i norsk næringslivs­journalistikk?», spør Erik Waatland i en kommentar. Jeg vet, av naturlige årsaker, ikke noe om hvordan det er å være en lillebror.

Men jeg innrømmer det gjerne. Hver gang VG, Aftenposten, E24, Finansavisen eller andre redaksjoner har en avsløring innenfor vårt dekningsområde, kaster jeg meg over den. Og nesten hver gang er jeg frustrert over at det ikke var DN som hadde saken.

Følelsen er kjent hos de fleste sjefredaktører. Vi elsker gode saker, men vi hater at konkurrentene har dem. Heldigvis vet jeg at DN jevnt og trutt utløser den samme misunnelsen hos mine kolleger i andre aviser. Enten det er vårt suverene nyhetsløp om innsideskandalen som nå ryster finansbransjen, våre saker om budprosessen rundt Meraker Brug som satte dagsorden i norsk politikk, historien om den beinharde prestasjonskulturen i advokatfirmaet Schjødt, vår undersøkende journalistikk om Statsbygg eller avsløringen av laksegriseriet i vakre, norske fjorder som ga oss Skup-utmerkelse nummer 27.

DN skal tjene penger, i gode og dårlige tider

Kåre Valebrokk revolusjonerte i sin tid norsk næringslivsjournalistikk gjennom DN. Trygve Hegnar drev frem kritiske og frekke konkurrenter i Kapital og Finansavisen. Min forgjenger Amund Djuve sørget gjennom sin lange redaktørperiode for at DN var klart størst sammenlignet med FA. De siste årene har Schibsted for alvor meldt seg på med sin satsing på E24, som under Lars Håkon Grønnings ledelse er blitt en stadig mer imponerende og plagsom konkurrent.

E24 nyter godt av den enorme rekkevidden man har på fronten av VG og Aftenposten, samt den unike muligheten det er å få lov til å tape over 100 millioner kroner de siste årene. DN skal tjene penger, i gode og dårlige tider. Vår forretningsmodell er enkel. Å ta ordentlig betalt for innholdet vårt.

Hvis man måler DNs digitale dekning opp mot den trafikken E24 har på sine gratissaker som frontes hos VG og Aftenposten, vil vi selvsagt alltid tape. Men her er vi egentlig ikke i samme familie. DNs stoff er i stadig større grad forbeholdt våre abonnenter, og dette påvirker selvsagt de digitale dekningstallene. Det som teller for DN er at vi får flere abonnenter. Med nesten 98.000 betalende lesere er DN Norges fjerde største abonnementsavis. Det er ikke så verst for en nisjeavis.

Vi er lidenskapelige forkjempere for fri og tøff konkurranse

DN er og blir storesøsteren i vårt marked. Vi er ledende i markedet for betalt næringslivsjournalistikk fordi vi tilbyr våre abonnenter en bred miks av breaking-nyheter fra finans og næringsliv, skarpe og avslørende nyhetssaker fra næringsliv, politikk og samfunn, Norges beste featurejournalistikk i DN Helg og D2 samt kommentarer og analyser som gir bakgrunn, kunnskap og poengterte meninger om det som skjer.

Kritisk og avslørende journalistikk gjør næringslivet og samfunnet bedre. Det preger DN-måten å tilnærme seg saker på. Det er DN som klarer å få ut hva som ble sagt i den forsøksvis hemmelige samtalen mellom oljefondsjef Nicolai Tangen og hedgefondforvalteren Ole Andreas Halvorsen. Hvis vi skulle dekket det nylige redaktørskiftet i Medier24, ville vi ikke publisert et intervju med Erik Waatland der han forteller om sine planer og vyer for nettstedet, men heller forsøkt å finne ut hva som skjedde da forrige redaktør gikk på dagen og hennes styreleder tok over jobben.

I DN er vi lidenskapelige forkjempere for fri og tøff konkurranse. Gode konkurrenter gjør oss bedre. At én redaksjon leverer fremragende journalistikk, gjør ikke at de andre blir dårligere. Journalistikk er heldigvis ikke et nullsumspill.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS