Schibsted vil eksprimentere med betaling for å slippe å dele data. Det overrasker Datatilsynet.

Datatilsynet skuffet over Schibsted-grep

Datatilsynet er overrasket over at Schibsted vil eksprimentere med betalingsløsning for å reservere seg for å dele data, skriver Kampanje.

Publisert Sist oppdatert

Mandag kunne Medier24 melde at Schibsted skal starte å eksperimentere med å la brukere få velge om de vil dele data, eller om de vil betale for reservasjonen.

Grepet overrasker Datatilsynet, skriver Kampanje tirsdag.

Bakgrunnen er at europeiske tilsynsmyndigheter undersøker lovligheten av Metas lignende betalingsløsning, hvor brukerne kan betale for å slippe målrettet annonsering.

– Vi skjønner at mediene må finansieres, det er alle enige i, men så er spørsmålet om dette er en god måte å gjøre det på. Mediene er viktige fordi de er på brukenes sin side, men mange vil nok oppleve dette som fremmedgjørende, sier seksjonssjef i Datatilsynet, Tobias Judin til Kampanje.

Han forklarer videre at Datatilsynet er skuffet over at Schibsted eksprimenterer med dette, før det har kommet en avklaring.

Kommunikasjonsdirektør i Schibsted Norge, Øyvind Vormeland Salte, forklarer overfor Kampanje at en betalingsløsning kun vil bli innført etter grundige vurderinger hvor det juridiske er ett av flere aspekter.

– Schibsted vil alltid følge gjeldende lover og regler, og vi føler oss på trygg grunn, sier Salte til Kampanje.

Konserndirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted News Media uttalte mandag til Medier24 at annonseøkonomien er veldig viktig for å finansiere journalistikk.

– Det å drive med målrettede annonser er helt avgjørende for å finansiere en fri og uavhengig presse, og for at den skal være tilgjengelig for flest mulig, sa Juvik Tveitnes.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS