– Det opplevdes som om vi møtte seerne våre på deres premisser, og dermed kunne treffe bedre i vår formidling, skriver Katarina Moneta. Hun var med å bygge opp NRK Super på TikTok.
– Det opplevdes som om vi møtte seerne våre på deres premisser, og dermed kunne treffe bedre i vår formidling, skriver Katarina Moneta. Hun var med å bygge opp NRK Super på TikTok.

MENINGER:

Hva vi i NRK lærte av å være på TikTok

«Vi erfarte at det profildrevente innholdet på TikTok gikk aller best. I en verden full av influensere, knytter kanskje de unge seg mer til et ansikt enn en NRK-logo», skriver Katarina Moneta.

Publisert

TikTok er problematisk, og NRK Supernytt har sluttet å publisere nyhetsinnhold der. Likevel har vi lært mye av å være på nettopp den plattformen. Flere år i sosiale medier har gitt oss mye kunnskap om hva som engasjerer unge, og hvordan vi kan nå dem med nyheter. Den kunnskapen skal vi ta med oss over på egne plattformer.

Med et mylder av useriøse formidlere i sosiale medier, er det viktigere enn noen gang at nyhetsformidlere med et etisk ansvar og god kildekritikk når de unge. 

Da jeg begynte i NRK Super våren 2021, var det for å jobbe med Supernytt sin allerede eksisterende TikTok-konto. Over en periode på to år laget jeg mye av det innholdet som ble publisert der. 

Hva nå, NRK?

Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hvilken retning NRK bør gå i fremtiden.

Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv?

Ta kontakt på kristine@medier24.no

Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.

Her kan du lese alle sakene. 

Vi publiserte i hovedsak nyhetssaker, både seriøse og gøyale, tilpasset unge. Min motivasjon var å gi unge nok informasjon til å engasjere seg, og lære dem å finne nyheter hos en ansvarlig avsender med redaksjonelle vurderinger.

På TikTok virket det som at NRK Supernytt dekket et viktig behov hos mange unge. Vi lagde videoer om krig, pandemi og skyting, for å informere, oppklare og trygge. Her fikk seerne bekreftet informasjon på en plattform de allerede bruker, enkelt forklart fra en seriøs avsender. Vi lagde også videoer med lettere tema og et mer humoristisk uttrykk, om hunder, pingviner, kyssing og mat. 

Det opplevdes som om vi møtte seerne våre på deres premisser, og dermed kunne treffe bedre i vår formidling. Den visuelle fortellerstilen som fungerte da, skal vi nå ta med oss over på egne plattformer. 

På TikTok erfarte vi at det var et tydelig behov for informasjon og nyheter, forklart på en enkel måte. NRK skal tilby hele sitt mangfoldige publikum en bred forståelse av verdenshendelser og samfunnet vi lever i. Et viktig element i det, er å ha innslag som ikke gjør nyhetene for kompliserte å forstå. Det kan kreve mye av publikum å skulle sette seg detaljert inn i alle saker, kanskje spesielt er det vanskelig for de unge aldersgruppene.

I Supernytts kommentarfelt på TikTok var det åtteåringer, elever på ungdomskolen og voksne mennesker som kommenterte. De ønsket å forstå, og å engasjere seg. 

Det var lav terskel å fortelle at man var forvirret eller redd, og vi kunne trygge og forklare. I tillegg oppfordret vi seerne til å delta i kommentarfeltet ved å stille dem spørsmål i videoene. Det gjorde vi både fordi det gav oss god innsikt i hva de likte, tenkte på og lurte på, men også for å lære dem å delta, og vise dem at deres stemme har en plass i den offentlige debatten. 

Dette har en verdi, både for publikum, oss i NRK og for samfunnet. Like gode løsninger for interaksjon og kommunikasjon må vi fortsette å jobbe for der vi gjør det tryggest og best, og der vi også har kontroll på data og personvern – på våre egne plattformer.

Framover blir det viktig å bygge opp profiler mer systematisk, også i nyhetsformidlingen. 

Vi erfarte at det profildrevente innholdet på TikTok gikk aller best. I en verden full av influensere, knytter kanskje de unge seg mer til et ansikt enn en NRK-logo. Det er noe å ta med seg over på egne plattformer. 

Oppmerksomhetskonkurransen i mediebransjen er ikke lenger i hovedsak mellom store mediebedrifter. 

Mange av de største «stjernene» for unge nå, er influenser som har bygget seg selv opp fra sin egen stue, med en smarttelefon i hånda. Hvem som fyller de unges nyhets- og informasjonsbehov på de sosiale plattformene de bruker, er det vanskelig å påvirke. Enda mindre påvirkningskraft har vi, når vi ikke selv er synlige på de plattformene. Da blir betydningen av å lage innhold som inspirerer de unge til å oppsøke våre egne plattformer enda større.

Nå jobber jeg som journalist og profil i nyhetene sin UNG-redaksjon, og jeg har samme motivasjon nå som jeg hadde i Supernytt: jeg vil bidra til at flere, spesielt de unge, kan tilegne seg kunnskap og innsikt, slik at de kan delta i meningsutveksling med større trygghet. Og jeg vil gjerne lære dem at det er gøy å engasjere seg, og interessant å vite hva som rører seg i verden. 

Nå skal vi ta med oss mye av det vi har lært av å være på TikTok, over på nrk.no. Vi skal i gang med et nytt profildrevet videoprosjekt. Målet er å treffe unge, forklare de vanskelige sakene, skape engasjement og gi innsikt, og på sikt håper vi også å få på plass gode løsninger for interaksjon. 

Informasjon fra redaktørstyrte kilder er viktig, demokratiet trenger at vi har en felles oppfatning av verdensbildet. 

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS