Sjefredaktør i Klassekampen, Mari SkurdalFoto: Torill Henriksen
Advarer mot «driftsøkonomisk sjokk»: 1,4 milliarderaviskroner kan forsvinne
Medietilsynet advarer: – Napper vi ut kontakten til papiravisen i morgen, vil du se et manne- og kvinnefall i avisnorge vi knapt har sett maken til, sier Mari Skurdal.
I 2024 utgjorde digitale inntekter for første gang mer enn halvparten av
norske avisers totale driftsinntekter. Hele 53,6 prosent av inntektene kom fra
digitale kilder, mot 36 prosent i 2020, skriver Medietilsynet i årets økonomirapport.
Samtidig har papirbaserte inntekter fortsatt stor betydning for avisenes
økonomi.
Medietilsynet har beregnet at dersom 208 abonnementsaviser skulle slutte å
utgi papirutgaver, ville samlet driftsresultat blitt redusert med 1,4
milliarder kroner i 2024.
I et slikt scenario ville avisene fått lavere
inntekter enn det de sparer i kostnader, noe som ville ført til et betydelig
underskudd.
«At avisene fortsatt er såpass avhengige av inntekter fra papirutgavene,
sier noe om risikoen for å bli utsatt for et «driftsøkonomisk sjokk» dersom det
for eksempel skjer noe med distribusjonen eller trykkingen av papiravisene,» skriver
de i rapporten.
– Skjebnetidspunkt
Sjefredaktør i Klassekampen, Mari Skurdal, har sett risikoen lenge.
– Alle sier vi er mer papirtunge,
men det er heller slik at vi ikke har hatt det som våre store oppgave å snakke
om at papiravisen må dø. Vi har heller sett viktigheten av papiravisen i
medieøkonomien. Det begynner å gå opp for Medietilsynet og avis etter avis nå,
sier Skurdal.
– Det er et skjebnestidspunkt, hvis man ikke ser viktigheten av
dette nå.
– Napper vi ut kontakten til
papiravisen i morgen, vil du se et manne- og kvinnefall i avisnorge vi knapt
har sett maken til.
Distribusjonen er under sterkt press, mener
Skurdal. Hun peker blant annet på Schibsted, som i fjor tok over avisdistribusjonen
fra Amedia. I fjor splittet også Schibsted seg i to og det nye selskapet Vend
tok over distribusjonsdelen.
Vend har varslet at de ønsker å selge distribusjonsselskapet.
– Dette er første gang ombæring av
aviser blir løsrevet fra selskaper med journalistiske forpliktelser.
– Det at vi ikke vet hvem som vil
kjøpe det, i tillegg til at det statlige anbudet går ut neste sommer, er en
kjempeutfordring. Og det er ikke vits i å trykke en papiravis hvis den ikke kommer
frem til leserne.
– Grunnbjelken
Skurdal er klar på at hvis distribusjonen
skulle forsvinne neste sommer, ryker en god del journalister, og journalistikken vil forandre seg.
– Å plukke ut 1,4 milliarder fra
avisøkonomien over natten, det gjør du ikke uten at det får ganske store problemer.
Hun sier det vil være risikosport å kun belage
seg på digital distribusjon.
– Da må vi legge skjebnen i hendene
på store internasjonale tech-giganter som kan trykke på en knapp og stenge oss helt.
Vi klarer ikke engang å vokse hvis de bestemmer seg for at vi ikke skal det.
– Jeg vil bruke ord som samfunnsberedsskap, demokrati og
sikkerhetspolitisk situasjon. Vi skal beskytte demokratiet mot desinformasjon
og få korrekt informasjon ut til borgerne. Da er det veldig spesielt å skulle
kutte grunnbjelken til redaktørstyrte medier, som papiravisen er.
Disse sammenhengene har ikke politikerne eller
myndighetene sett, mener Skurdal.
– Det må bankes inn. Og det må
gjøres nå.
Generalsekretær i Landslaget for lokalaviser (LLA), Tomas Bruvik.Foto: Kent Olsen
Flere opplever problemet allerede
For de minste lokalavisene er utfordringen
særlig krevende, skriver Medietilsynet i sin rapport. De har ofte færre
ressurser til utvikling og digital markedsføring, og står overfor en dobbelt
risiko: Høye kostnader til papiravisproduksjon kombinert med usikkerhet om hvor
mange abonnenter som vil bli med over til digitale produkter.
Medietilsynet påpeker at dette kan by på ekstra utfordringer for grisgrendte
strøk.
Generalsekretær i Landslaget for lokalaviser, Tomas Bruvik, sier problemene
definitivt rammer de små avisene.
Han peker på at avisdistribusjonen i området er lagt ned, og at avisen da ikke har noe annet valg.
RETTELSE: I en tidligere versjon av saken uttalte generalsekretæren i LLA at Schibsted har lagt ned sin avisdistribusjon i Grendas lokalområde. Det er feil. Vend (tidligere Schibsted Marketplaces) eier Schibsted Delivery. Rettelsen ble gjort 30.06.25, klokken 11.41.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no