– Vi er en helt annen spiller i Sverige nå. Og så har vi vært tydelig i vår strategi, vi er opptatt av å investere mer i sport og underholdning, i tillegg til nyheter.
Hun legger til at de fortsatt også er svært opptatt av video og lyd, i tillegg til tekst.
– Så er det ikke mulig å kommentere på hva som skjer fremover. Men vår strategi står, og det er der vi skal bygge sterke posisjoner.
Juvik Tveitnes sier de er like opptatt av organisk vekst.
– Samlet sett går det bra for Schibsted. Vi har vært gjennom et eksepsjonelt år på alle mulige måter, både med splitten av selskapet og nedbemanningen. Det var en vanskelig jobb når det sto på, og veldig bra når det ble ferdigstilt.
Samtidig med nedbemanningen gjorde de det store oppkjøpet i Sverige.
– Resultatet av alle store og små jobber vi har gjort gjør at vi er på et bedre sted enn vi var for ett år siden, og det er godt å se.
Oppkjøpet i Sverige og Finland ble fullført på sensommeren. Tveitnes forteller at TVM kom inn i Schibsted med en tydelig strategi og forretningsplan som de fortsatt følger, selv med nye eiere.
– Da transaksjonen var klar var vi tydelig på at vi skulle begynne å jobbe sammen, og finne muligheter for å styrke hverandre.
Konsernet har satt ned en arbeidsgruppe med navnet «pluss 3» som skal se på samarbeidsmuligheter for de tre aktørene.
– Det handler om å snakke med en felles stemme i annonsemarkedet, i tillegg til at vi ser på mulighetene for bundling og samarbeid på innholdssiden.
– Ingen mediegud
– Anders Opdahl snakker om at deres mediegud heter +Alt. Hva heter Schibsteds mediegud når dere skal samarbeide?
– Vi snakker ikke om noen mediegud. Vi har en tydelig strategi at vi ønsker å bygge mer komplementære medieprodukter. På innholdssiden betyr det mer underholdning og mer sport, mer video og lyd. Og det er det som har drevet oppkjøpet og som er våre prioriteringer.
Konsernsjef i Schibsted, Siv Juvik TveitnesFoto: Torill Henriksen
– Hvis video, lyd, sport og underholdning er strategien, er det da aktuelt å kjøpe Discovery sine lineære kanaler i Norden?
– Jeg kommer ikke til å kommentere hva vi har planer om å gjøre og ikke.
– Kan Schibsted bli for mektige, hvis man går for flere oppkjøp i Norge?
– Behovet for å bygge skala driver konsolideringen. Det gir sterke og økonomisk bærekraftige medier som styrker demokratiet. Så, rent prinsipielt, hvorfor skal man ikke kunne gjøre det samme i Norge. Vi har helt andre konkurrenter nå enn vi har hatt tidligere, og da er det nødvendig med sterke publisister i hvert land, men også på tvers av Norden.
Angrer ikke på distribusjons-valget
Samtidig som Schibsteds strategi er å skape komplementære medieprodukter med lyd og video, har konsernet fremdeles gode inntekter på papir. I 2024 hadde de annonse- og brukerinntekter på i overkant av 2,5 milliarder kroner knyttet til papir.
Samtidig er printøkonomien utsatt. I splitten av selskapet i fjor, fikk Vend med seg distribusjonsselskapet Helt Hjem. Vend har nå varslet at de vil selge selskapet, som står for en stor andel av distribusjonen av papiraviser i Norge.
– Angrer du på at dere ikke tok med dere Helt Hjem i splitten?
– Nei, det angrer jeg ikke på.
– Har dere vurdert å kjøpe det tilbake nå som det skal selges?
– Nå er dette i en tidlig prosess, men vi har tatt et valg om at vi ikke skal eie distribusjon. Det står vi ved. Nå er det viktigste at vi får gode forutsigbare avtaler inn i fremtiden.
Amedia ga over distribusjonen til Schibsted i 2024, og kort tid etter tok Vend over.
Juvik Tveitnes sier at printøkonomien er viktig for konsernet, og at de er opptatt av å optimalisere printøkonomien.
– Distribusjon er en viktig del av det, men vi trenger ikke å eie distribusjonen for å få det til. Vi er en stor aktør, og har et volum som er attraktivt for distributører. For oss er det å ha gode, forutsigbare distribusjonsavtaler viktig.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no