Ingvild Næss er årets kvinnelige medieleder, og fikk prisen av kulturminister Lubna Jaffery.
Ingvild Næss er årets kvinnelige medieleder, og fikk prisen av kulturminister Lubna Jaffery.

Schibsted-topp er årets kvinnelige medieleder

Ingvild Næss ble hedret på Medienettverkets høstmøte onsdag.

Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres.

Schibsted-toppen Ingvild Næss er kåret til til årets kvinnelige medieleder.

– Tusen takk! Dette var veldig overraskende, sier prisvinneren fra scenen.

Prisen ble utdelt under Medienettverkets høstmøte på Pressens hus onsdag.

Næss er såkalt CPO (Chief Privacy and Data Trend Officer) og CIO (Chief Information Officer) i Schibsted. 

Ingvild Næss poserer med beviset for at hun er årets kvinnelige medieleder for 2023.
Ingvild Næss poserer med beviset for at hun er årets kvinnelige medieleder for 2023.

«Årets jury er glad for å kunne gi oppmerksomhet til en side av mediebransjen som gjerne tas for gitt og løfte frem en leder som har gjort en svært viktig jobb for hele bransjen», heter det i juryens begrunnelse. 

Les hele begrunnelsen nederst i saken!

De to andre nominerte til prisen var Christina Dorthellinger, visuell redaktør i NTB, og Tora Bakke Håndlykken, nyhetsredaktør hos VG.

I fjor var det daværende Dagbladet-redaktør Alexandra Beverfjord som ble kåret til årets kvinnelige medieleder, mens Hallingdølen-redaktør Lillian Holden stakk av gårde med prisen som årets talent

Årets jury har vært: Veslemøy Østrem (juryleder, Altinget), Mads Yngve Storvik (Visindi), Claudia Antwi-Adjei Hedegaard (NRK), Camilla Fuglem (Aller Media) og Pål Nedregotten (NRK).

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Juryens begrunnelse:

Du skal ha et visst mot for å være leder i mediebransjen i 2023. Forretningsmodellene er usikre, leservaner er i endring og rammevilkårene under press. I tillegg har året vært preget av krig, konflikt og en dyp uro for hva fremtiden vil bringe. 

I slike tider trengs det ledere som jobber strategisk og lyttende, som vet hvor vi skal, og som får med seg folka sine på veien. Men det trengs også ledere som deler og som ser verdien av samarbeid på tvers. 


Årets kvinnelige medieleder har gjort mer for bransjen enn de fleste aner. I en tid hvor digitaliseringen både gir nye muligheter og utfordringer, har det vært helt avgjørende å ha ledere som ser lengre frem, tenker prinsipielt og som tør å ta grep. 


For noen år siden var det ingen som visste hva de fire bokstavene GDPR sto for. Og de fleste av oss ble flakkende i blikket når dette ble tema. For mediebransjen har det vært svært viktig å navigere smart og riktig i GDPR-landskapet, i møte med EUs regulatoriske myndigheter og teknologiselskapene. 


Årets kvinnelige medieleder har gått foran og sørget for at den norske mediebransjen har funnet en god balanse mellom hensynet til hver enkelt bruker og medienes mulighet til å benytte persondata for å gjøre tjenestene mest mulig relevante. 

Både hos sin egen arbeidsgiver og gjennom å lede arbeidet med GDPR i MBL har hun vist vei med trygg hånd og hun har fått stadig større ansvar. Vi snakker selvsagt om Schibsteds Ingvild Næss, som er CPO (Chief Privacy and Data Trend Officer) og CIO (Chief Information Officer). 


Ingvild leder i dag 15 personvernadvokater og 140 teknologer i Schibsted. Hun skaper et miljø der mangfold får plass og der endringer møtes med en sterk blanding av faglig dyktighet, trygghet og entusiasme.

Årets jury er glad for å kunne gi oppmerksomhet til en side av mediebransjen som gjerne tas for gikk og løfte frem en leder som har gjort en svært viktig jobb for hele bransjen. Årets kvinnelige medieleder er Ingvild Næss!

Powered by Labrador CMS