– Jeg tror de aller fleste medieledere er enige om at innholdet best finner sin form på de plattformene som publikum ønsker å bruke og konsumere innhold på, sier kringakstingssjef Vibeke Fürst Haugen til Medier24.
Nylig blusset debatten om NRKs makt i mediebransjen opp igjen
etter at et nytt lovforslag om å begrense SvT, ble presentert i Sverige.
Flere
kommersielle aktører gikk ut og ønsket seg et lignende lovforslag i Norge for å
begrense NRK på tekst på nett.
– Spørsmålet
om NRKs digitale tilbud har vært debattert i mange år. Så har vi et system som innebærer at oppdraget blir
vurdert i forhold til mediemarkedet og samfunnets behov hvert fjerde år. På
denne måten får vi en grundig gjennomgang av NRKs oppdrag og finansiering med
jevne mellomrom.
NRK lar seg både inspirere og lærer mye av de
kommersielle konkurrentene, legger Fürst Haugen til.
– Så har vi etablert et veldig
godt samarbeidsklima mellom mediebedriftene i Norge de siste årene, som vi stadig
utvikler.
Internasjonale giganter dominerer
Hun er klar på at hun ønsker et tett samarbeid med de kommersielle aktørene.
– Vi skal konkurrere på
innhold og rettigheter til det beste for publikum og mediemangfoldet. Samtidig skal
vi finne ut hvordan vi skal samarbeide om de tingene som kan gagne publikum og oss som felleskap i en verden hvor de store konkurrentene tross alt er
utenfor landets grenser.
Kringkastingssjefen påpeker at det er mye godt samarbeid og
læringsutveksling i bransjen.
Blant annet har de etablert et teknologi- og produktforum for
den delen av bransjen møtes for å dele erfaringer.
– Vi er en
mediebransje som fungerer veldig bra, og virkelig leverer i verdensklasse. Jeg
er glad vi lærer av hverandre
og sammen styrker norsk mediemangfold i konkurransen med de store globale
konkurrentene.
Alle ser det samme bildet, mener hun.
– Det er noen internasjonale giganter som dominerer
veldig, og som jobber under helt andre rammer. Når jeg er ute og treffer
politikere, legger jeg vekt på at vi må passe på at mediene har forutsigbare
rammer, og at man fortsetter å føre en mediepolitikk som gjør det mulig å
opprettholde mediemangfoldet, sier hun og peker på at NRK har uttrykt støtte til et
teknologinøytralt momsregime.
– Vi
trenger politikere som ser betydning av å videreføre en god mediepolitikk, det
er viktig både for å styrke demokratiet og den digitale motstandskraften i
befolkningen
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no