Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen.
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen.

NRK-sjefen om tekst-kritikk og tech-giganter

– Det er ikke et mål for NRK å ha mest mulig tekst, på ingen måte. Men innholdet vårt må jo tilpasses plattformene, sier kringkastingssjefen. 

Publisert

– Jeg tror de aller fleste medieledere er enige om at innholdet best finner sin form på de plattformene som publikum ønsker å bruke og konsumere innhold på, sier kringakstingssjef Vibeke Fürst Haugen til Medier24. 

Nylig blusset debatten om NRKs makt i mediebransjen opp igjen etter at et nytt lovforslag om å begrense SvT, ble presentert i Sverige. 

Flere kommersielle aktører gikk ut og ønsket seg et lignende lovforslag i Norge for å begrense NRK på tekst på nett.

– Spørsmålet om NRKs digitale tilbud har vært debattert i mange år. Så har vi et system som innebærer at oppdraget blir vurdert i forhold til mediemarkedet og samfunnets behov hvert fjerde år.  På denne måten får vi en grundig gjennomgang av NRKs oppdrag og finansiering med jevne mellomrom.

Mer samarbeid

Debatten mellom de kommersielle mediene og allmennkringkasterne har vært mer krevende i våre naboland, mener hun. 

– Men så har man heller ikke lykkes med å etablere et samarbeid mellom mediene slik vi har i Norge, sier hun og legger til: 

– Men det er klart at tematikken engasjerer her også. 

Fürst Haugen legger til at de fleste mediene i Norge nå jobber med en miks av lyd, levende bilder og tekst.

– Det er ikke et mål for NRK å ha mest mulig tekst, på ingen måte. Men innholdet vårt må jo tilpasses plattformene.

I allmennkringkastingsrapporten fra Medietilsynet for 2024, har NRK en stor økning i antall tekstsaker, og publiserte i fjor 21.453 saker på nett. Dagbladet og Schibsted har begge tatt til orde for at NRK skal bare være lyd og levende bilder. 

NRK lar seg både inspirere og lærer mye av de kommersielle konkurrentene, legger Fürst Haugen til. 

– Så har vi etablert et veldig godt samarbeidsklima mellom mediebedriftene i Norge de siste årene, som vi stadig utvikler.

Internasjonale giganter dominerer

Hun er klar på at hun ønsker et tett samarbeid med de kommersielle aktørene. 

– Vi skal konkurrere på innhold og rettigheter til det beste for publikum og mediemangfoldet. Samtidig skal vi finne ut hvordan vi skal samarbeide om de tingene som kan gagne publikum og oss som felleskap i en verden hvor de store konkurrentene tross alt er utenfor landets grenser.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen

Kringkastingssjefen påpeker at det er mye godt samarbeid og læringsutveksling i bransjen.

Blant annet har de etablert et teknologi- og produktforum for den delen av bransjen møtes for å dele erfaringer.

– Vi er en mediebransje som fungerer veldig bra, og virkelig leverer i verdensklasse. Jeg er glad vi lærer av hverandre og sammen styrker norsk mediemangfold i konkurransen med de store globale konkurrentene. 

Alle ser det samme bildet, mener hun. 

– Det er noen internasjonale giganter som dominerer veldig, og som jobber under helt andre rammer. Når jeg er ute og treffer politikere, legger jeg vekt på at vi må passe på at mediene har forutsigbare rammer, og at man fortsetter å føre en mediepolitikk som gjør det mulig å opprettholde mediemangfoldet, sier hun og peker på at NRK har uttrykt støtte til et teknologinøytralt momsregime. 

– Vi trenger politikere som ser betydning av å videreføre en god mediepolitikk, det er viktig både for å styrke demokratiet og den digitale motstandskraften i befolkningen

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS