Vegard Harm og Morten Hegseth gikk for langt i reklameomtale, slår Medietilsynet fast..

VGTV får advarsel av Medietilsynet etter brudd på reklamereglene

Harm & Hegseth omtalte sponsede premier mer enn de hadde lov til, slår Medietilsynet fast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

VGTV får en advarsel av Medietilsynet etter brudd på reklamereglene i en episode av programmet Harm & Hegseth, opplyser tilsynet.

Det var i et program i forrige måned at VGTV-profilene omtalte sponsede premiere fra Kondomeriet «mer omfattende enn det er lov til».

– Dette er et klart brudd på reglene, og vi gir VGTV en advarsel for bruddet, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.

– I dette tilfellet går premiepresentasjonen lenger enn det som er tillatt etter regelverket. I vurderingen har vi lagt vekt på at egenskapane til premieproduktene ble skildret i positive ordelag, i tillegg til at programlederne viste til egne positive erfaringer med produktene, sier Sekkelsten.

Dette er første gang VGTV får en slik advarsel, og redaksjonen har nå iverksatt konkrete tiltak «for å sikre at regelverket blir fulgt i fremtiden», opplyser Medietilsynet.

– Vi er tilfredse med at VGTV har gått gjennom rutinene sine for å sikre at reglene blir fulgt. Medietilsynet har gitt sanksjoner i form av advarsel i lignende saker hos andre aktører. Derfor får VGTV tilsvarende reaksjon, sier Sekkelsten.

Powered by Labrador CMS