Sunnmørsposten-konsernet vil bedre grave-journalistikken. Nå skal samtlige ansatte få kurs
– Helt konkret skal det bidra til flere metoderapporter til SKUP, sier redaktør Hanna Relling Berg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(ÅLESUND): Sunnmørsposten-konsernet skal løfte den undersøkende journalistikken og tilbyr nå en omfattende kompetanseheving for samtlige ansatte.
Foruten avisen Sunnmørsposten, består også konsernet av avisene Dølen, Fjordabladet, Fjordingen, Fjordenes Tidende, Fjuken, Møre-Nytt, Nyss, Vestlandsnytt, Vikeblandet Vestposten og Vigga.
Sunnmørspostens ansvarlige redaktør, Hanna Relling Berg, sier målet er klart:
– Helt konkret skal det bidra til flere metoderapporter til SKUP. Og ikke bare levere, men det også være prosjekt som er gjennomarbeidet og godt. Vi ønsker å bli enda bedre på dette, sier hun til Medier24.
Graving og levende bilder
Bakgrunnen for kompetanseprogrammet kom i 2020.
– Vi ble utfordret av Dag Idar Tryggestad i Norsk Journalistlag til å tenke litt på tvers av mediehusene. I tillegg ble det under lønnsforhandlingene i 2020 enighet mellom MBL og NJ om å løfte frem kompetanse som et eget satsingsområde, forteller Relling Berg.
– I Sunnmørsposten har vi drevet med kompetanseutvikling i mange år, og vi har sendt folk på kurs og konferanser i inn- og utland. Men nå har vi et behov for å gjøre det enda mer systematisk enn tidligere, sier hun.
Konsernledelsen satte ned en styringsgruppe med folk fra både ledelsen og tillitsvalgte i alle lokalavisene.
Tilbakemeldingen fra de ansatte var klar:
– De svarene vi fikk tilbake, kunne sorteres innenfor to områder: Undersøkende metode og hverdagsgraving, i tillegg til levende bilder, forteller Relling Berg.
Sunnmørsposten-konsernet har fått hjelp av Institutt for Journalistikk til utformingen av kursprogrammet, og starter opp første runde allerede denne våren.
Vil utvide til resten av Polaris
Halvparten av finansieringen gjøres gjennom støtte fra STUP-styret, som er pressens studiepermisjonsordning.
– Vi har en ambisjon om å gjennomføre kurs for samtlige redaksjonelle medarbeidere. Det blir tre runder med rundt 30 deltagere i hver, sier Relling Berg.
Den første runden gikk i slutten av mars, den andre runden går til høsten, og den tredje trolig våren 2023.
– I og med at dette er første gangen et slikt kompetanseprogram blir gjennomført i et konsern, så er vi veldig opptatt av å evaluere etter første runde. Vi skal finne ut hva som fungerer best, og hva vi må skru til og endre på før høsten, sier Relling Berg.
Hun håper også kompetanseprogrammet kan utvides resten av Polaris-konsernet.
– I første omgang ønsker vi å utvide til Polaris Media på Nordvestlandet, men også i hele konsernet. Vi vet det er interesse for dette andre plasser, og også i andre konsern, forteller Relling Berg.
Hun understreker hvorfor hun mener dette grepet er viktig for konsernet.
– Journalistikk har selvsagt en veldig viktig rolle i samfunnet vårt, ikke minst ser vi det nå med Ukraina-krigen når det gjelder informasjon og desinformasjon.
– At vi da kan ha de dyktigste journalistene som søker etter sannhet og leter etter fakta er veldig meningsfylt og spennende. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang med dette.