Norske mediekonsern er allerede i Sverige, men kan ta steget over til Danmark. Avistegningen ble lagd for noen år siden, men ble aldri brukt.

KOMMENTAR:

Her er tallet som viser hvorfor Polaris Media kan bli større enn Amedia

«Teoretisk sett kan trønderraketten Polaris «blæste» forbi Amedia om veldig kort tid. Med mindre Anders Opdahl slukker lunta. Blir Sverige nøkkelen?», skriver Erik Waatland.

Publisert

Hvis vi legger veksten de siste årene til grunn, kan Polaris Media snart gå forbi Amedia i omsetning. Med den farten de har nå, er det ikke lenger snakk om flere år fram i tid – det kan skje allerede om ett eller to år. Hypotetisk (og litt morsomt) sett.

Polaris har økt inntektene sine kraftig, og hvis de fortsetter i samme tempo, vil Amedia, som har hatt en langt mer beskjeden vekst, måtte finne en måte å holde tritt.

For se bare her:

På bare syv år har Polaris økt omsetningen fra 1,5 milliarder kroner i 2016 til 3,6 milliarder kroner i 2023. Det tilsvarer en årlig vekstrate (CAGR) på imponerende 13,2 prosent - en vekst som står i sterk kontrast til Amedias mer beskjedne vekst på 1,9 prosent per år. Selvsagt skyldes det oppkjøpet av Stampen Media i Sverige, men det forklarer ikke all veksten.

Amedia er fortsatt 465 millioner kroner større enn «lillebror», men hvor lenge vil det vare?

Det store spørsmålet er hvordan Amedia skal svare hvis Polaris plutselig er på samme nivå – eller kanskje til og med passerer dem.

Per Axel Koch er nærmest gjeldfri, har en rekke transjer med Schibsted-millioner kommende inn på konto - og 2,5 milliarder kroner han kan belåne i aksjer. Og konsernsjefen har vært tydelig på at de skal utvikle selskapet.

Hva med Anders Opdahl og Amedia? De er også gjeldfri - med en kontantbeholdning på nesten 900 millioner kroner og landets skarpeste abonnementsmodell, som gjør at de kan lage aviser nærmest hvor som helst - og gjøre det lønnsomt på kort tid.

Det er bare å sko seg for mediekrigen - for den kommer. Stiftelse mot børs. Anders mot Per Axel. Og en joker i Siv. 

Vi har sett en massiv opptrapping i oppkjøp de siste 5-10 årene i norsk mediebransje. Både Amedia og Polaris har vært på raid og markedet er tilnærmet konsolidert. Så hvordan skal de vokse - når det er lite å vokse i? 

For det er ikke bare å plukke et land på kartet og håpe på å lykkes. Å satse utenlands kan være en lang og krevende affære, selv for de største aktørene. Polaris har allerede gjort sine første svenske oppkjøp med Stampen Media, og det gikk jo bra, men hva blir neste steg? Skal de våge seg på et nytt eventyr – kanskje i Danmark? Eller skal de gå enda bredere ut og se på andre markeder? Man kunne sagt akkurat det samme om Amedia - som samarbeidet tungt med Skandinavias største mediekonsern Bonnier om Gota Media og utelukker ikke videre ekspansjon til Danmark.

Men uansett hvordan man vrir og vender på det, står vi igjen med noe svært positivt: Vi har norske medieeiere som er lidenskapelig opptatt av å lage avis, og som har bevist at modellen deres fungerer. Både Amedia og Polaris Media har klart å skape lønnsomme, bærekraftige mediehus som når ut til hundretusenvis av lesere daglig. 

Nå er det på tide å la andre ta del i denne suksessen.

Det er tross alt en god ting at vi har solide mediekonsern med penger på bok og klare planer om å vokse videre – både her hjemme og utenfor Norges grenser. Konkurransen mellom Amedia og Polaris Media vil bare styrke bransjen som helhet. 

Så om det blir Anders eller Per Axel som til slutt står igjen på toppen, er det egentlig bare publikum som vinner.

Og det er noe vi alle kan glede oss over.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS