Sjefredaktørene Jonas Brække (Helgelendingen, til venstre) og Marit Ulriksen (Rana Blad) kutter begge papirutgaver fra og med neste måned.

Rana Blad og Helgelendingen kutter papirutgaver

Begge avisene reduserer til to papirutgaver i uka grunnet økte kostnader.

Publisert Sist oppdatert

Amedia-avisene Rana Blad og Helgelendingen kutter ned til to papirutgaver i uka, melder avisene selv.

Kuttene føyer seg inn i rekken av flere Amedia-aviser som har gjennomført papirkutt den siste tiden. 

Rana Blad vil innføre kuttet fra og med 18. september, skriver de. I dag kommer avisen ut fire dager i uken.

– Vi har selvsagt forståelse for at noen kan komme til å bli frustrerte over at vi kutter i antall papirutgaver. For mange har papiravisa vært en trofast følgesvenn gjennom alle år. Vi vet at vi ved dette kuttet utfordrer folks vaner. Det har jeg selvsagt respekt for, sier sjefredaktør Marit Ulriksen.

– Å ta dette grepet, er likevel nødvendig for at vi som mediehus skal kunne videreutvikle oss i takt ikke bare med samfunnet, men også i takt med våre lesere, sier hun.

Helgelendingen kutter på sin side fra og med 19. september, opplyser avisen selv.

– Prisen på papir har skutt i været og har doblet seg på ett år. Også distribusjonen av papiravisa har blitt betraktelig dyrere på grunn av prisøkningene i samfunnet. Samtidig ser vi at stadig flere foretrekker å lese oss på nett. Utviklingen gjør at vi er nødt til å redusere antall utgivelser, sier sjefredaktør Jonas Brække.

– Vi gjør disse grepene for å sikre journalistikken, og ikke minst for å kunne bestå som lokalavis også i framtiden, legger han til. 

Begge avisene er tidligere blitt distribuert av Amedias eget distribusjonsselskap, men det vil fremover bli håndtert av Posten Norge. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS