– Hvorfor er ikke avisa sosial?, spør Jørgen Jacobsen.
– Hvorfor er ikke avisa sosial?, spør Jørgen Jacobsen.

MENINGER:

Avisene dumpes av sosiale medier: – Vi feiga ut istedenfor å utvikle oss

«Vi har kanskje glemt å utvikle oss sjæl litt, mens vi deita den hotteste plattformen?», skriver Jørgen Jacobsen.

Publisert

«Krise! Facebook gir oss ikke nok trafikk, på tide å få opp egentrafikken igjen, folkens!»

Om du jobber i et avishus høsten 2023 har du garantert fått dette budskapet tredd nedover øra:

Det er som om hele mediebransjen akkurat har kommet hjem fra en lang romantisk bryllupsreise med sin utkårede, sosiale medier, og oppdaget at kjærligheten jaggu ikke var så gjensidige i hverdagen som på Bahamas.

Stormforelsket

For ti år siden var vi i avisbransjen stormforelsket i sosiale medier. Som for øvrig så ut til å være like forelsket tilbake, og jazzet om lynartikler og AMP-teknologi.

Vi ble helt målbundet. SoME-trafikk var den nye vinen, den nye trafikkmaskinen!

I 2023 har forelskelsen dabbet av. Facebook annonserer i flere land at de ikke gidder å satse på nyheter i feeden lenger. Spør enhver "SoME-ansvarlig" hvordan Facebook-postene deres går om dagen, og de vil si at det er som å spille bingo.

Facebook er i ferd med å slå opp med oss. Og hva skjer når man blir dumpa? Jo, man klager og syter over alt som er feil med eksen.

Ofte vel vitende om at man heller burde fokusere på selvransakelse, og å stable seg sjæl på beina.

Vi feiga ut på kommentarfelt

For vi har kanskje glemt å utvikle oss sjæl litt, mens vi deita den hotteste plattformen?

For før vi ble sammen, var vi faktisk ganske kule og fremtidsrettet. 

Allerede for 20 år sida var vi alle i gang med kommentarfelt og sosialisering av sidene våre. Dagbladet bygde Blink, VG Nettby, vi hadde diskusjonsforumer som diskusjon.no og VG Debatt.

Men, istedenfor å videreutvikle det, integrere det, og skape våre egne nettsamfunn, frika vi ut av noen kjipe kommentarer, lagde kronglete innlogginger, gjemte det bort, før vi skrudde av hele sulamitten, og tuppa leserne våre ut. 

Vi feiga ut istedenfor å utvikle oss.

Så slo vi oss på brystet og gaula om at vi skulle bare være aviser, og sosiale medier fikk være sosiale medier. Samtidig som vi slengte rubbel og bit av journalistikken vår ut på de samme sosiale mediene, fordi det var der vi fikk trafikk og interaksjon rundt innholdet vårt.

Litt som å våkne opp etter et ti år langt forhold og oppdage at man har spist mye god mat, men sjæl egentlig bare kan steke en Grandis.

Alle er sosiale, unntatt medier

For vi har alt som skal til for å lage noe bedre enn den Grandis-en.

Om du titter under panseret på enhver nettavis vil du oppdage at den ser ganske lik ut som alle andre nettplattformer. Spotify.com, YouTube.com, Facebook.com, VG.no, DB.no, Nettavisen.no bruker alle HTML, JavaScript, og tjener innholdet sitt over HTTP-protokollen.

Det er ingen praktisk grunn til hvorfor aviser ikke kan kopiere enhver funksjonaliteten Facebook har. Og det har de aller fleste andre nett-plattformer skjønt. Når jeg åpner Spotify får jeg en høyre-kolonne som viser hva vennene mine lytter på. Det første Netflix forteller meg er hva som er populært nå, blant andre brukere.

Ta en titt på enhver video på YouTube, så vil du se at den er et lite sosialt medie, forkledd som en videospiller. Alle videoer er nemlig omkranset av kommentarfelt, reaksjoner, og anbefalinger fra andre brukere.

For unge brukere er dette innholdet minst like viktig som selve videoen.

Hvorfor er ikke avisa sosial?

Så hvorfor skal aviser være så antisosiale? Hvorfor kan ikke våre saker være omkranset av et sosialt medie, akkurat som en YouTube-video?

Hvorfor kan ikke VG fortelle meg hva folk i mitt område, eller vennene mine som er innlogget der, engasjerer seg i?

Hvorfor kan ikke Dagbladet vise meg hvor mange som støtter, og hvor mange som blir forbanna av Ernas koseprat på debatten, på sin egen nettside?

Hvorfor får jeg ikke lov til å debattere saker i Medier24-appen, og få et varsel når noen svarer meg?

Og hvorfor kan ingen av disse plattformene fortelle meg at jeg ikke er alene på sida deres?

Ikke lag enveiskommunikasjon

På kode24 har vi tenkt fra dag én at samfunnet rundt artiklene er like viktig som artiklene i seg selv.

Akkurat som magasiner på 70- og 80-tallet skjønte at brev-spalter kanskje var den viktigste måten å få folk til å bli faste lesere på, ser vi at reaksjoner og kommentarfelt er med å skape en tilhørighet blant leserne.

Det forvandler en avis fra en statisk enveiskommunikasjon, til et aktivt sted, hvor man føler at man ikke er alene, men er del av en gjeng.

Og at dette lever side om side med innholdet vårt, er jeg overbevist om at er det viktigste av alt hvis nisje-nettaviser som vår skal klare seg uten sosiale medier.

———————————————-

Denne teksten ble først publisert hos kode24, og er gjengitt med tillatelse.

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS