I ti dager strømmet Oskar Westerlin døgnet rundt fra "Kontoret".

KOMMENTAR:

Oskar Westerlin klarer det NRK feiler på

«Kunne gaminghuset til NRK fungert? Oskar Westerlin har i ti dager bevist at det ikke var ideen som var problemet. Var det NRK?», skriver Torill Hovd Henriksen. 

Publisert Sist oppdatert

De siste ti dagene har influenser Oskar Westerlin kjørt live-stream døgnet rundt på streamingplattformen Twitch. Her har han erklært at hver nye abonnent betyr ett minutt lengre stream.

Her gamer han, har gjester, spesielle eventer, lager mat og sover. Han har holdt bryllup, hatt tannlegetime og psykologtime. Alt mens flere tusen følger med.

For meg hørtes dette kjent ut da jeg fikk høre om det.

 For var det ikke akkurat dette NRK skulle gjøre med millionvillaen LL35? En villa til 15 millioner kroner, som de brukte nesten samme sum på å pusse opp og gjøre til et teknisk mesterverk. Egne gaming-rom, VR-rom, kameraer i alle fellesområder og til og med i kjøleskapet.

Her skulle man følge tre profiler hele døgnet mens de spilte, lagde mat, hadde gjester og levde «gamer-livet». I starten var det reality-profil Pierre Louis Olsson og e – sport – reporter Donya Jabari som bodde i huset. Senere var NRK-profil Jonas Johannessen, TV-profil Aslak Maurstad og gamerne Veronika Langø og Nicklas Tonning blant de fastboende.

Sove-TV

NRK selv fortalte at det kunne trekkes koblinger til Big Brother, med et preg av Friends. Det skulle være ekte, unge liv, og det skulle vise “drømmelivet for gamere”. 

Det endte med et gjennomsnitt på 300 seere, og prosjektet ble til slutt endret.

Gamere ville visst ikke se Love Island-profilen lage middag, harryhandel med Jonas og Veronica eller hvor full Nicklas eller Pierre ble med kompisene sine. De to guttene i huset hadde nemlig flere fyllekuler hvor det ble inntatt store mengder alkohol, mens seerne fulgte med. 

Men hos Westerlin var historien en helt annen. Selv journalister følger med for å se om han sier noe som er verdt en sak. Folk benket seg for å se profilen spille, trene, ha tannlegetime, og få besøk av ti alpakkaer. (Veldig spent på hva borettslaget mener om alpakkastuntet).

På dag ti gikk jeg inn for å se om streamen fremdeles var oppe. Da var det 1400 seere inne som så på en sovende Westerlin.

NRK var klare på at de målte brukstimer. Altså hvor mange timer som var sett til sammen hver måned. For Westerlin er tallet 53.000 brukstimer om dagen, det samme tallet som NRK hadde i måneden.

Å følge profiler døgnet rundt er ikke noe nytt. NRK påpeker det selv når de trekker linjer til Big Brother. For oss som var unge på den tiden, var det et daglig ritual å gå inn og se på et av de mange kameraene i huset på Fornebu i første sesong av programmet. 

God på markedsføring

Så hvorfor fungerer det for Westerlin og ikke for NRK? Det enkle svaret er at NRK ikke er Oskar Westerlin.

Profilen har en enorm rekkevidde blant unge, nettopp de NRK ville nå, men det kan se ut som de ikke setter seg ned for å se på en institusjon på Twitch. De vil nok se en stor profil gjøre noe morsomt. Og delta i sosialpornografien rundt det å se noen være hjemme hele tiden.

Westerlin vet tydeligvis hvordan han kan bruke en plattform som Twitch for å nå sine fans.

Ifølge Twitchtracker hadde ikke Westerlin en vane for å streame i forkant av prosjektet. Han hadde faktisk ikke strømmet noe siden i 2021. Likevel har han fått inn over 15.000 nye abonnement på litt over en uke. Til tross for at mange sier at målgruppen til Westerlin er gutter mellom 13–18 år, er det en kjøpesterk gjeng, ser det ut til. 

Westerlin er en profil som gang på gang har visst at han skjønner markedsføring. Sjokoladebollene som unge gikk mann av huse for, som han også ble felt i MFU (Matbransjens faglige utvalg) for. 

I tillegg har han hatt podkasten “Kontoret”, hvor han og kjente gjester inntar en god dose alkohol. Og mens NRK hadde et mål om å «få de unge inn i spilleren» og «nå gamere», vet Westerlin hva han skal. Han vil få folk til å se på han i ti dager i strekk og skape underholdning. Han vil bli en snakkis. Og det har han blitt. 

Betaler flere tusen

Så er spørsmålet: Burde NRK fått inn Westerlin i gaminghuset? Ville det fungert da?

La oss bare med en gang erkjenne at hvis den setningen ble spurt inne på Marienlyst ville kringkastingssjefen komme løpende og limt igjen munnen på vedkommende. For er det noe de har lært fra fjorårets runde med Sophie Elise, er det at det kan bli utfordringer hvis man henter en stor profil kun for å nå en målgruppe. 

Og Westerlin er nok mer trofast til de kommersielle inntektene enn at han hadde godtatt en NRK – avtale.

Det er vanskelig å si hvor mye Westerlin har brukt på prosjektet. Men han har fått over 15.000 subscribers. Det skal sies, dette er ikke 15.000 mennesker som har betalt i overkant av femti kroner, for listen på Twitch viser at noen har betalt mye mer. Det finnes folk som har betalt over 17.000 for at Westerlin sin stream skal gå så lenge som mulig.

Fredag morgen var det ti minutter igjen av streamen, og Westerlin hadde akkurat stått opp og gått på badet. Panikken spredte seg i chatten, og på kort tid hadde seerne punget ut over 4.000 kroner for å holde liv i streamen en time til, til Westerlin var tilbake på skjermen.

Å få seerne til å betale på streamen kunne naturlig nok ikke NRK ha gjort, men de hadde premier til seere som hadde en stor mengde «kanal – poeng», altså poeng man får ved å se på streamen over lengre tid. Den største premien var et besøk i villaen. 

Plattformen var ikke problemet

Er dette noe NRK skal bli lei seg for? Nei. 

Men det er et bevis på at det kanskje ikke var plattformen som var problemet, og ikke ideen. Var det heller NRK? 

 Westerlin har fått inn nesten en million kroner på de få dagene han har sittet i leiligheten sin. Samtidig er NRK over 32 millioner kroner fattigere. Selv om de fremdeles sier at de bruker gamingvillaen, er det noe helt annet enn gaminghuset de en gang planla.

Og stuntet til Westerlin viser at han har en makt ikke mange andre har. Han kan få sine følgere til å punge ut for «bare ett minutt til», eller som han selv sa da han fredag formiddag endret fra ett minutt til 30 sekunder for hvert abonnement: «Dere kan pine meg, men da vil det koste».

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS