Chul Christian Aamodt

MENINGER:

Jeg er overbevist om at kunstig intelligens kommer til å skrelle vekk arbeidsplasser i mediebransjen

«Mediebransjen er ikke fredet. Vi trenger rett og slett ikke like mange mennesker for å få jobben gjort», skriver Chul Christian Aamodt.

Publisert

Akkurat nå føles det som å være nyfrelst på et kristent sommerstevne. Stemningen er høy, løftene store – og vi har sett lyset.

Det vi tidligere brukte seks måneder og et helt team på å få ut i markedet, kan vi nå lansere på få uker. Vi bygger software uten utviklere, kampanjer uten markedsførere – vi tester, feiler og justerer.

Journalister bruker nå KI. Ikke bare for effektivisering, men for å analysere store datamengder, identifisere mønstre og lete etter det som ikke blir sagt. KI hjelper dem å stille bedre spørsmål, raskere – og det gir ny kraft til den gravende journalistikken.

Det er både en revolusjon og en rus.

Men midt i euforien melder også alvoret seg. Jeg er overbevist om at kunstig intelligens kommer til å skrelle vekk arbeidsplasser i mediebransjen. Som i mange andre bransjer. Mediebransjen er ikke fredet. Vi trenger rett og slett ikke like mange mennesker for å få jobben gjort.

Jeg tror også jeg er i faresonen for å bli skrellet vekk – fordi mye av det jeg er god på i dag, kan KI lett gjøre i morgen.

Det holder ikke at man oppretter en KI-avdeling i selskapet. Det blir som om kun HMS-avdelingen i en industribedrift går med vernebriller. De selskapene som ikke utstyrer alle ansatte med skarpe KI-verktøy – i det daglige arbeidet – vil også bli skrellet vekk.

I tillegg til rollen som analysesjef i Europower, jobber jeg som investor. Jeg har tidligere vært inne på eiersiden i både Medier24 og Europower, men fokuserer nå først og fremst på teknologiselskaper.

Som investor og styrerressurs har jeg mange samtaler med bedriftsledere som allerede har redusert arbeidsstokken. Fordi KI har gjort det mulig å erstatte mennesker med verktøy som jobber raskere, billigere – og døgnet rundt.

Så hvor etterlater dette oss?

I en tid der teknologien gir oss uante muligheter, må vi våge å stille de vanskelige spørsmålene. Ikke bare om hva vi kan gjøre – men om hva vi må gjøre. Ikke i morgen - men i dag. For det er ikke teknologien som truer mediebransjens relevans. Det er vår evne – eller vilje – til å fornye oss, stille krav til oss selv og faktisk ta de strategiske grepene som kreves.

Kunstig intelligens har gitt oss lyset. Nå er det opp til oss å finne retningen.

Teksten er skrevet av undertegnede, med god støtte av KI

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS