Medier24-redaktør Hanne McBride.

KOMMENTAR:

Fredrik Solvang - mannen som ble større enn merkevaren

«Godt rigget for kommersiell virksomhet takker en av Norges mest markante journalister for seg i Debatten», skriver ansvarlig redaktør Hanne McBride.

Publisert Sist oppdatert

Når Fredrik Solvang går av som programleder for Debatten, forsvinner en av de mest markante journalistene i norsk TV fra NRK Nyheter. Rollen hans har vært både synlig og utsatt – en kombinasjon som krever langt tykkere hud enn det som kan ses fra sofakroken.

Solvang er både modig og moderne som snakker om belastningen som en årsak til at han nå gir seg. Den sårbarheten har det vært vanskelig å skimte bak den polerte, tydelige og hardtslående fremtoningen hans på skjermen.

Solvang begynte å lede Debatten i 2018. Siden da har seertallene lagt på seg, og han har håvet inn Gullruter – tre i tallet for beste programleder (2020, 2023, 2024). Han har frontet store, viktige og betente saker, og hans posisjon har få paralleller i norsk mediehistorie. Før ham var navn som Per Øyvind Heradstveit, Bjørn Hansen, Anne Grosvold, Ole Torp og Knut Olsen med på å forme sjangeren. I motsetning til dem, har Solvang vært programleder gjennom en periode der store deler av samfunnsdebatten har flyttet til sosiale medier.

NRKs Fredrik Solvang, under partilederdebatten i Arendalsuka.
NRKs Fredrik Solvang, her fra en partilederdebatt i Arendalsuka.

Det har også Debatten gjort. Eller har den egentlig det? For det er Fredrik Solvang, på sine personlige kontoer, som tar debatten i sosiale medier. Solvang er en svært synlig profil for NRK digitalt, og da kanskje i større grad på Instagram enn i spilleren deres, NRK TV. Kontoen hans på Instagram har over 300.000 følgere, og innholdet der bidrar til å tease og forlenge debattene fra TV-studio, og til å forklare og forsvare grep og vendinger. Dette skjer til alle døgnets tider og til et kommentarfelt som ikke kan ha vært lett å moderere. På Facebook følges han av nesten 70.000.

NRK har verken eierskap, redaktøransvar eller ansvar for å røkte i kommentarfeltet til @Fsolva på Instagram. De fleste postene hans får tresifret antall kommentarer, mange firesifret. Han oppnår et langt høyere engasjement for sine poster enn det NRK Nyheter evner på sin konto. I skrivende stund har posten der han takker for seg, fått over 30.000 likerklikk. På fire timer. 

Det er naturlig å spørre seg om belastningen kunne vært redusert, hvis programlederen for Norges største debattprogram ikke samtidig hadde operert som influenser på Instagram.

Det blir også interessant å se hvilket utslag det får for Debatten når de mister den promokraften Fredrik Solvangs sosiale medier faktisk er. Han har evnet å skape et engasjement NRK ikke har egne – eller egnede – flater til. Må neste Debatten-leder rekrutteres basert på følgerskare i sosial medier? Det er flåsete sagt, men ikke flåsete ment. TV-kanalene har i mange år vært opptatt av å hyre på folk som beviselig når ut bredt i egne flater. Men om det er en fornuftig strategi for NRK på nyhetsplass, det gjenstår å se. Det kan tenkes det har vært litt tveegget dette sylskarpe promo-sverdet til Solvang. 

For det er unektelig vanskelig for NRK å ha kontroll på noe de ikke har ansvar for.

Det er selvsagt ikke bare i sosiale medier Fredrik Solvang har måttet forsvare seg. Det er ofte han, og ikke sjefene hans, som fronter Debatten-sakene i mediene, og senest for fire dager siden måtte han svare for egen lønn i Nettavisen. Han er ikke den best betalte journalisten i NRK, men nesten. Han får et tillegg på 369.000 som skal kompensere for belastningen jobben medfører – et slags betimelig smusstillegg – og havner på en totallønn på rett under 1,6 millioner. 

«Jeg kunne jobbet mindre, vært mindre utsatt for jevnlig kritikk, og tjent bedre andre steder», svarte han selv i saken. Det kunne han definitivt! 

Det er ikke så mange fast ansatte programledere igjen i norske TV-kanaler. Er du på eksklusivitetskontrakt med en norsk TV-kanal, kan du tjene langt bedre enn Solvang gjør i dag. Da står du i tillegg relativt fritt til å lede Rema-konferanser, reklamere for solbriller og frisørsalonger eller fronte Postkodelotteriet. Du kan også være med på Maskorama, Skal vi danse eller 71 grader nord – og honoreres ganske greit. Er du en type med mange følgere i sosiale medier, kan honoraret bli veldig stort.

Reglene for hva profiler i NRK får lov til, avhenger blant annet av hvilken divisjon de er ansatt i. Ansatte i NRK Nyheter har flest restriksjoner. 

Status akkurat nå er at Solvang har takket for seg i Debatten, men ikke sagt opp jobben i NRK Nyheter. Ennå. 

Men han har opprettet eget selskap, Fredrik Solvang AS, og det finnes en hjemmeside (fredriksolvang.no) der Fredrik Solvang kan bookes via samme folk som booker Fredrik Skavlan. Monica Heier Einerkjær hos advokatfirmaet KPU sier det er stor interesse fra både næringsliv og organisasjoner, men at Solvang ikke er tilgjengelig før 1. desember.  

Det er med andre ord nærliggende å tro at oppsigelsen er rett rundt hjørnet. Debatten mister en programleder med et brennende engasjement, med en profesjonell integritet som har gjort ham til en referanse for politisk journalistikk på norsk TV. Skulle det bli reality-deltakelse i fremtiden, bør han i alle fall være rustet for kritikk – skulle det handle om hvilepuls, ulvekyss eller andre utfordringer tidligere programledere møter i den delen av TV-verden.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS