Hanne McBride, ansvarlig redaktør i Medier24.

KOMMENTAR:

Er det greit å tulle en direktesendt Fredrik Solvang inn i Kiwi-reklame?

«Skal NRK jobbe for å øke varelageret – og dermed inntektene – til VGTV? Og er alle som stiller opp på og for NRK, forberedt på at deres opptreden kan kringkastes i sin helhet hos alle norske mediehus?», skriver Hanne McBride.

Publisert Sist oppdatert

Forrige torsdags omdiskuterte Debatten-program foregikk ikke bare på NRK. Fredrik Solvang og panelets innsats i NRK-studioet ble også sendt direkte på VG. Pakket inn i reklame. Det reiser flere spørsmål av både prinsipiell og praktisk art – for flere enn NRK.

Diskusjonen om NRKs digitale tilstedeværelse og dominans, og i hvilken grad statskanalen går i direkte konkurranse med både små og store aviser i Norge, har pågått i årevis. Flere ikke-statlige aktører har tatt til orde for at NRK må innskrenkes digitalt, så de ikke bidrar til å strupe mediemangfoldet. Medietilsynet har utredet, og de konkluderte for fire år siden med at mediemangfoldet ser ut til å overleve greit, men at tematikken må følges opp. En ny rapport er ventet til neste år.

Gir jeg denne litt tørre bakgrunnen fordi jeg tror forrige ukes rause Debatten-deling er et forsøk fra NRK på å bidra til mediemangfoldet? Ja, egentlig. Men det er også nærliggende at tanken har vært å svare på den delen av samfunnsoppdraget som handler om å samle hele befolkningen – i dette tilfellet rundt kongen.

Resultatet er uansett at hele Debatten kan konsumeres direkte på en kommersiell aktørs flater, bare seeren aksepterer et par pre-rolls. Innhold som er finansiert over skatteseddelen, skaper inntekter for andre mediehus.

I teorien kan Fredrik Solvangs Debatten eller annet nyhetsinnhold fra NRK pakkes inn i reklameplakater fra partiet FOR, det kan nytes hos Document, på Filter Nyheter, hos Rauma eller på Medier24. Forutsetningen er at mediet er redaktørstyrt journalistisk, medlem i Norsk Presseforbund og/eller omfattet av medieansvarsloven.

Hans Rustad kan bestille en episode av Dagsrevyen, og det er ikke utenkelig at Nettavisen eller kanskje en kommersiell TV-konkurrent ser sitt snitt til å ta for seg av de mest populære humor- og reality-satsingene til NRK. Og før sjefene hos NRK kan svare prinsipielt på hva som er linja – eller holder seg til den linja som er publisert på nettsidene deresbør det jo bli bonanza på bestillings-hotlinen deres.

Alle skjønner at storparten av seingen ville foregått hos NRK, men det vil rulle inn noen reklamekroner til både Schibsted, Amedia, Aller og de andre.

Men kommersialiseringen av NRK-innhold er ikke den eneste problemstillingen delingen løfter. VG sender uten forsinkelse. De forsikrer oss om at de fulgte med fra desken og ivaretok redaktøransvaret på vanlig vis. Mangelen på forsinkelse i sendingen fremstår som om de stoler blindt på de etiske vurderingene NRK gjør. Det er ikke nødvendigvis hyper-risikabelt, men de har ingen redaksjonell kontroll over innholdet. De skal heller ikke ha fått innsyn i gjestelista eller hvilke spørsmål som skal stilles på forhånd. 

Så har du spørsmålet om deltakerne i programmene. Fredrik Solvang var ikke klar over at programmet ble strømmet på VG forrige uke. Han er nok informert på generelt grunnlag om at det kan skje. Men kan man se for seg en virkelighet der for eksempel prinsessen hadde tenkt seg om en ekstra gang før hun takket ja til å stille opp for Solvang hvis hun visste at programmet også kunne gi Se og Hør økte inntekter?

Fra tiden i kommersiell TV er jeg vant til at avisene ønsker seg populære klipp de kan kapitalisere på. Det utgjør en vinn-vinn, fordi TV-kanalen får promotering de kanskje ellers måtte ha betalt for hos avisens partnerstudio eller tilsvarende. Men det fins også eksempler på at medvirkende satte restriksjoner på hvem det var uaktuelt å figurere hos. Det hensynet tar ikke NRK. Deltakere i programmer informeres ei heller om at de kan havne på andre flater. Er da premisset for intervjuer og deltakelse tilstrekkelig ivaretatt etter Vær varsom-plakatens 3.3?

Veien til bærekraftige modeller som både sikrer mediemangfold og fortsatt høy tillit til redaktørstyrte medier, kommer til å være brolagt av både gode intensjoner og masse utprøving. Og feiling. Det må vi akseptere hvis vi vil bli bedre! Men skal NRK fortsette å dele, bør de også dele like raust fra de enkeltstående vurderingene de har tatt og vil ta fremover om hvem som får ja og hvem som får nei til å dele førstegangsvisning av premium-innhold, både direkte og i opptak.

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS