Erik Waatland.

KOMMENTAR:

Smarttelefonen kom i 2007. Nå kan vi «endelig» publisere fra den

«Det har tatt mediebransjen nesten 20 år å lage et brukervennlig verktøy for mobilpublisering – og det sier alt om tempoet vårt», skriver Erik Waatland»

Publisert Sist oppdatert

Gratulerer, Amedia. Nå kan journalistene i konsernet endelig publisere tekst, bilde og video fra mobilen. Det hadde vært utrolig imponerende. Om vi fortsatt var i 2010.

Smarttelefonen kom i 2007. Vertikal video har vært det dominerende formatet i en hel generasjon. Unge har klippet, redigert og publisert mobilinnhold på farten siden Snapchat Stories kom rundt 2013. TikTok har dominert skjermtid og oppmerksomhet siden 2018.

Men vi – mediebransjen – har snakket. Og snakket. Og snakket.

Så nå, når Amedia lanserer sitt «breaking-verktøy» for mobil, skal vi feire det som en game changer. Men det burde vært standard for ti år siden. Er det overraskende at det skjer nyheter utenfor redaksjonslokalet? At det er behov for å ta bilder av ulykker på E6? At man må være til stede når politiets krimteam rykker ut i Skien?

Det føles jo litt feil å kjefte på Amedia - som nå faktisk har gjort noe med det. For jeg kunne kjørt pekefingeren i øyet på ganske mange flere konsern her. Men seriøst: Det er ikke særlig nyskapende å gi journalistene publiseringsklare verktøy for noe de trengte for 10-15 år siden. Det er ikke tilbake på desken at journalisten skal sette seg ned og redigere bildene eller skrive ut teksten - det skjer fra mobilen i bilen. Hallo.

Det er lett å si at det handler om teknologi, og selvfølgelig finnes det noen halvveis brukbare løsninger for mobilbruk - men dette handler faktisk først og fremst om kultur. Jeg kjenner flere redaktører i Norge som nå ikke har de verktøyene de trenger - og som må vente på at konsernet utvikler det først. Det går faktisk ikke an. Vi mister så masse innovasjonskultur på veien.

Vi snakker ofte om effektivisering og brukeropplevelse, men husker vi hvem brukeren er? Jeg er ganske sikker på at det ikke er utviklingsdirektøren eller konsernledelsen. Det er journalistene i Vardø, Narvik og Skien som skal fange virkeligheten i sanntid – og få den publisert raskt, godt og sikkert.

Når vi først får opp dampen, viser vi at vi kan. Men hvorfor går det så innmari sakte? Se bare på høydevideo. Det tok oss et tiår å forstå at det er slik folk flest ser video. Først nå ser vi VG, TV 2 og andre produsere nyhetsinnhold med høyde som utgangspunkt – ikke som en klønete ettertilpasning. Det skulle vært en selvfølge for lenge siden.

Dont get me started om sosiale medier. Vi brukte år på å skjønne at det ikke bare var en distribusjonskanal, men en redaksjonell arena. Datajournalistikk? Fremdeles underutviklet, til tross for at vi drukner i offentlig tilgjengelig informasjon. Digitale abonnementsstrategier? Det tok halve bransjen et tiår med tapte annonsekroner før de skjønte at betalingsmur og lojalitet må bygges digitalt – ikke trykkes i PDF.

Og kommentarfeltene? I en tid der tillit til medier er under press og publikum forventer dialog, lot vi Facebook ta hele samtalen. Vi stilte oss bak et gjerdet og ropte ut, mens folk flest ville snakke med oss. Hvem gjør noe med dette?

Så kommer KI og banker på døra. Her har vi sjansen til å gjøre det riktig. Integrere teknologien der den trengs. La redaksjonelle behov styre utviklingen – ikke bare hva som er teknisk mulig eller konsernstrategisk lurt. For vi har ikke råd til å gjøre dette til nok en fane i nettleseren som blir glemt. Jeg er SÅ LITE redd for at VG gjør en feil eller to når de faktisk utvikler det. Det kommer til å skje feil, så lærer de og beklager når det trengs. Jeg er langt mer bekymret for de som hamrer seg på brystet og ler av at VG «gikk på en AI-smell».

Vi må slutte å være så fordømt treige. Hvis vi virkelig mener alvor med å forenkle journalistens hverdag, må vi tenke «mobil først» i alt vi gjør. Vi må utvikle for felt, ikke for kontor. For bruk, ikke for demo. For journalistikk, ikke for PowerPoint.

Mobilpublisering i 2025 burde vært en ikke-sak. Det burde vært normalen. I stedet sitter vi her og applauderer – og lurer på hvorfor publikum har flyttet seg videre.

PS! Her sitter jeg og skriver i et av landets største publiseringssystemer «lagd av journalister, for journalister». Foran PC-en. På pulten. På kontoret. Med mobilen i lomma.

Det finnes nemlig ikke et godt alternativ…..

———————————————-

Dette er en kommentar, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS